Karel Týra ze společnosti Nielsen ČTK sdělil, že hodnota prodeje kávy v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím (bez započtení prodejen Makro) od loňského února do letošního ledna meziročně vzrostla o zhruba 400 milionů korun na 4,845 miliardy korun. Hodnota prodejů pražené kávy se od loňského února do letošního ledna zvýšila o 5,5 procenta a u instantní o 9,6 procenta. U obou druhů kávy se cenová hladina meziročně zvýšila o 10,2 procenta, na což mělo vliv i loňské zvýšení DPH.
Každý Čech loni podle statistik vypracovaných společností Tchibo Praha vypil v průměru 382 šálků kávy, kterých bylo ve srovnání s rokem 2007 o tři více.
Objem prodeje kávy v kilogramech ale od loňského února do letošního ledna podle údajů firmy Nielsen meziročně klesl o 2,3 procenta na 20.361 tun. "Pokles byl způsoben nižšími prodeji pražené kávy, jejíž objemové prodeje poklesly o 5,4 procent. Naopak mezi Čechy narůstá obliba instantní kávy, která si v meziročním porovnání polepšila o 3,8 procenta," uvedl Týra.
Rostoucí obliba instantní kávy je podle něj dlouhodobě tažena nejen segmentem rozpustné kávy, ale i takzvaných instantních mixů prodávaných pod názvy 2 v 1, 3 v 1 či Latte, které získávají podíl na trhu na úkor kapučín.
Postupný příklon Čechů k instantním kávám sledují rovněž obchodníci. "V posledních letech zaznamenala větší podíl v růstu instantní káva. Zrnková nebo mletá káva ale stále zaujímá necelou polovinu prodejů a instantní káva zhruba 40 procent," řekla ČTK mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.
Instantní káva je podle ní oblíbená především u mladší populace. "Zatímco mladší konzument se od instantní kávy nikdy nepřeorientuje k zrnkové, starší spotřebitel je naopak ochoten přejít od zrnkové k instantní kávě," podotkla Karasová.
"Celý trh kávy v objemu meziročně klesá, je tažen dolů největším segmentem, praženou kávou," řekl ČTK manažer společnosti Sara Lee Czech Republic Radek Musialek. "Za poklesem spotřeby pražené kávy lze vidět rostoucí spotřebitelské ceny, spíše než ekonomickou krizi," dodal. Podle Musialka jsou domácnosti, které pijí levnější praženou kávu, více citlivé na její cenu, a proto jí spotřebovávají méně. Naopak spotřeba dražší kávy podle něj roste. Meziročně vzrostl firmě prodej rozpustné kávy, ale také instantních kávových specialit.
Zvyšování poptávky po dražších a kvalitnějších zrnkových kávách i po kávě instantní potvrzuje také společnost Tchibo Praha. "V poslední době zaznamenáváme mírný nárůst v kategorii levnější kávy; který ale považujeme za přechodný a bez většího dopadu na ostatní kávové kategorie či změnu chování spotřebitelů," uvedla generální ředitelka Tchibo Praha Jana Budíková.
Podle ní si v poslední době spotřebitelé stále častěji vychutnávají šálek kávy mimo domov, v kavárnách. V Česku totiž expandují nadnárodní kavárenské sítě. Již zhruba čtyři roky nabízí v tuzemsku své služby středoevropská síť Coffee Heaven, loni v lednu se otevřela první kavárna Starbucks. Rozrůstá se i síť Emporio Cafe a loni v listopadu vstoupil na tuzemský trh mezinárodní řetězec Costa Coffee. Do Česka má nyní namířeno také australský řetězec Gloria Jean's Coffees, světová dvojka v oboru.