Vrakoviště jsou ve ztrátě, chtějí si stěžovat v Bruselu

20.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. března (ČTK) - Ekologičtí zpracovatelé autovraků jsou ve ztrátě a hrozí jim krachy kvůli nevyřešenému systému financování likvidace vyřazovaných vozidel. Roční ztráta odvětví by letos mohla dosáhnout 60 až 80 milionů korun. Kvůli neúnosné situaci v odvětví si chce Sdružení zpracovatelů autovraků stěžovat na tuzemské orgány u Evropské komise v Bruselu. Na tiskové konferenci to uvedl předseda sdružení Jan Volejník.

Podle Volejníka stát ani prodejci vozidel na ekologickou likvidaci aut nepřispívají a od majitelů aut zpracovatelé poplatky vybírat nesmějí. Jediný příjem tak tvoří platby za vytěžený šrot. Výkupní ceny kovů přitom proti loňsku klesly o 40 procent.

"Cena likvidace jednoho vozu se pohybuje kolem 3000 korun, zpracovatelé přitom v současnosti na jednom voze 800 až 1400 korun tratí," uvedl Volejník.

Vedle nevyřešeného způsobu financování zpracovatele trápí i fakt, že velká část vraků končí mimo šrotoviště. Ta od ledna používají informační systém, který má likvidované vozy evidovat. Zatímco v únoru na šrotovištích skončilo 13.000 aut, z centrálního registru vozidel jich bylo vyřazeno dvakrát tolik. Podle Volejníka totiž mezera v zákoně umožňuje majitelům při vyřazení auta z registru uvést, že jej chtějí využít na jiné účely, a nemusí jej odvézt k sešrotování.

Ročně k ekologické likvidaci putuje kolem 70.000 vozů. Licenci na zpracování autovraků má v současnosti 490 firem. Ve sdružení, které si zakládá na dodržování zákonných pravidel, však působí jen 21 subjektů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK