ROZHOVOR-Škoda odkládá expanzi do jihovýchodní Asie

20.03.2009 | , Reuters
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

* Škoda věří, že jí prodeje letos nespadnou o víc než 10...

...pct

* Odloží vstup do jihovýchodní Asie, počká na konsolidaci

* Již schválené projekty expanze pojedou podle plánu

* Škoda věří, že zvýší prodeje v Číně, udrží Rusko

Christiaan Hetzner

Automobilka Škoda Auto odložila kvůli světové ekonomické krizi plány vstoupit na trhy jihovýchodní Asie (ASEAN), jež zahrnují Malajsii, Thajsko, Indonésii a Filipíny a slibují prodeje okolo 1,8 milionu vozů.

"Dali jsme tuto věc prozatím stranou, abychom počkali na určitou konsolidaci. Trh potřebuje nejméně rok na sebekorekci, než uvidíme, kteří hráči zůstali ve hře," řekl šéf Škody Reinhard Jung v rozhovoru pro Reuters.

Jung řekl před pondělní výroční tiskovou konferencí firmy, že doufá v pokrok při hledání místního partnera s existující výrobní kapacitou, u něhož by Škoda, patřící do skupiny Volkswagen <VOWG.DE>, mohla montovat auta z levných dílů.

Strategie konkurenčních firem, které preferují objemy "za každou cenu", však zatím představuje pro vstup na tyto trhy nevyčíslitelné riziko, řekl Jung.

Volkswagen věří, že 10členná oblast ASEAN nabízí "enormní" růstový potenciál, a jeho představenstvo pověřilo management již v roce 2004, aby jednal o strategické alianci s malajským výrobcem automobilů Proton <PROT.KL>.

Rozhovory však definitivně skončily v listopadu 2007, což přinutilo Volkswagen hledat jiné možnosti.

Snahu komplikují významné rozdíly mezi jednotlivými trhy, když Thajci hlavně kupují užitkové vozy, zatímco v Indonésii jsou populární víceúčelové vozy, jako je například Roomster.

Problémem jsou rovněž vysoká dovozní cla až do výše 80 procent, takže udržitelný růst prodejů je možný jen přes místní výrobu.

Specialista na výrobu Jung však uvedl, že všechny již schválené projekty mezinárodní expanze budou uskutečněny podle plánu.

Sem patří například kompletní výroba Octavií v ruské továrně v Kaluze poblíž Moskvy, již Škoda sdílí s Volkswagenem, a která je plánovaná během letošního roku.

Škoda potřebuje rozšířit své výrobní aktivity mimo Českou republiku, když loňské posílení koruny na rekordní maximum vůči euru <EURCZK=> vedlo ke snížení loňského provozního zisku o pětinu na 565 milionů eur.

Škoda a VW tento měsíc oslaví zahájení výroby v nové továrně v Indii, která má v budoucnu montovat 110.000 vozů ročně včetně modelu Fabia, který bude určen výlučně pro tamní trh.

POKLES PRODEJŮ

Škoda představuje pro Volkswagen úspěšnou investici, když se její objemy výroby od roku 1991 zečtyřnásobily. Za loňský rok stouply o 7,1 procenta na 675.000 vozů hlavně kvůli silnému růstu na Ukrajině, v Rusku a Číně.

Mladoboleslavská automobilka tak loni zůstala třetím největším přispěvatelem k tržbám skupiny Volkswagen mezi výrobci osobních vozů.

Marže Škody dosáhla 7,0 procenta, což je téměř dvojnásobek oproti modelům Volkswagen, a skončila tak druhá v pořadí za luxusní koncernovou značkou Audi.

Škoda má také vysoký podíl modelů s nízkými emisemi a Jung očekává, že značka splní nadcházející přísné limity Evropské unie: "Bez problémů splníme cíl 120 gramů CO2 na kilometr do roku 2012 a dokonce se dostaneme pod něj."

Jung věří, že Škoda letos získá tržní podíl a zvýší celkový objem na některých trzích jako v Číně, kde by měly tržby vzrůst o polovinu na 90.000 vozů, a alespoň udrží prodeje v Rusku.

Nárůst dovozního cla na Ukrajině by mohl také pomoci prodejům Škody, která tady vyrábí automobily přes místního partnera.

Jung však uvedl, že největší česká firma podle obratu, tím nemůže vyrovnat slabší prodeje v západní Evropě, takže ty celkové letos prudce klesnou.

"Doufám, že neztratíme víc než 10 procent," vysvětlil Jung v porovnání s očekáváním, že světový trh propadne o 20 procent.

Škoda věří, že ji v obtížných podmínkách pomůže letošní spuštění nového kompaktního modelu Yeti.

"Asi před rokem jsme to viděli trochu skepticky, jestli jsme s modelem kompaktního SUV na té správné cestě, protože byly v módě větší modely. Ale nyní máme jistotu, že Yeti se lépe než kdy jindy hodí do segmentu SUV a jsme optimisté, že to bude hit," řekl Jung.

[FRANKFURT/Reuters/Finance.cz]

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK