Na domácím trhu se z celkové produkce pěnivého moku loni spotřebovalo 16,1 milionu hektolitrů, což je o 1,3 procenta méně než v předchozím roce. Do zahraničí směřovalo 3,71 milionu hektolitrů nápoje (meziročně o 3,2 procenta více).
"Ekonomické problémy světové a domácí ekonomiky celkovou produkci našich pivovarů prakticky neovlivnily a pokles domácí spotřeby je trvale nahrazován výrazným nárůstem exportu," uvedl výkonný ředitel svazu Jan Veselý.
Nejvíce piva vyrobil Plzeňský Prazdroj, následovaný Pivovary Staropramen, pivovarnickou skupinou Heineken Česká republika, Budějovickým Budvarem a skupinou PMS Přerov. Největší pivovary vyprodukovaly 86,2 procenta domácí výroby. Výstav zbývajících pivovarů klesl o 0,7 procentního bodu na 13,8 procenta.
Vývoz českého piva se v letech 2000 až 2008 více než zdvojnásobil, když zaznamenal nárůst o 133 procent. Zatímco v roce 2001 činil průměrný export pivovarů 10,4 procenta produkce, loni to bylo již 18,7 procenta. Nejvíce zlatavého moku se vyváží tradičně do Německa a na Slovensko. Na třetím místě nastala změna, když Rusko předstihlo nyní čtvrtou Británii následovanou USA a Švédskem. Celkem je české pivo k dostání ve více než 60 zemích světa.
Dlouhodobým trendem je pokles výroby výčepních piv na úkor výroby ležáků, čili "jedenáctek" a "dvanáctek". Přesto se "desítky" na celkovém výstavu loni podílely většinovými 63 procenty.
V posledních letech výrazně roste výroba nealkoholického piva, jehož výstav loni meziročně vzrostl o 16 procent a dosáhl objemu 597.000 hektolitrů. Na trhu je v současné době 23 značek nealka, vyráběných ve 21 pivovarech.
V posledních třech letech roste také obliba speciálních piv, kterých se v loňském roce vyrobilo téměř 104.000 hl.