Mezi Ostravou a Opavou začala stavba silnice I/11

25.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Od 6. odstavce jsme zprávu rozšířili o technické údaje ke stavbě silnice I/11 a background.

Hrabyně (Opavsko) 25. března (ČTK) - Mezi Ostravou a Opavou dnes oficiálně začala stavba silnice I/11. Téměř desetikilometrový úsek mezi Krásným Polem a Mokrými Lazci bude rozšířený na čtyři až pět jízdních pruhů. Silnice se 14 mosty zcela mine obce Hrabyně a Velká Polom, kterými prochází stávající I/11. Stavba by měla skončit v roce 2012. Stát za ni zaplatí nejméně 3,6 miliardy korun, řekl ČTK mluvčí společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava Jindřich Vaněk.

Stavba, jejíž příprava trvala téměř deset let, dnes začala poklepem základního kamene nedaleko Hrabyně na Opavsku. Úsek dlouhý 9,75 kilometru částečně usnadní dopravu mezi Ostravskem a Opavskem, kde musejí řidiči překonávat nebezpečný Hrabyňský kopec. Stavba je součástí celkové modernizace silnice I/11, která má na severu Moravy vytvořit do roku 2015 společně s dálnicí D47 takzvaný Slezský kříž.

Nová silnice také ulehčí dopravně přetíženým obcím na stávající trase. Obyvatelé Velké Polomi na ni čekají "jako na smilování boží", řekla ČTK starostka obce Ludmila Bubeníková. Podle ní Velkou Polomí projede denně přes 18.000 aut, z toho asi 3000 nákladních. "Je to šílený a nebezpečný provoz. Stačí malá překážka a okamžitě se začnou tvořit kilometrové kolony," dodala starostka.

Stejně jako ostatní zástupci Sdružení pro výstavbu I/11 - I/57, které modernizaci silnice před deseti lety iniciovalo, doufá v to, že stavbu neohrozí nedostatek peněz. Podle Tomáše Čočka ze Státního fondu dopravní infrastruktury je možné získat na stavbu peníze z evropských fondů. Žádost o dotaci musí ale nejprve schválit ministerstvo dopravy. Tomuto kroku bude ještě předcházet dubnové jednání ministra dopravy s moravskoslezským hejtmanem.

"Po tomto jednání by už mělo být jasné, jak se budou jednotlivé dopravní stavby v kraji, včetně I/11 i chybějících dálničních úseků, financovat a kolik peněz na jejich realizaci lze očekávat vzhledem k dopadům ekonomické situace na rozpočet státního fondu," řekl ČTK Čoček.

Stavební práce na celém úseku zahájí trojice firem ODS-Dopravní stavby, SKANSKA a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby během dubna až května. Prozatím se dokončuje kácení okolních dřevin, po němž bude pokračovat hloubkový pyrotechnický průzkum. V jeho první fázi našli pyrotechnici velké množství munice z druhé světové války, neboť trasa prochází územím, kde se v roce 1945 uskutečnila Ostravská operace.

Obce Mokré Lazce, Hrabyně i Velká Polom budou na novou I/11 napojeny mimoúrovňovými křižovatkami. Trasa povede po třech mostních estakádách dlouhých 247, 328 a 526 metrů. Celkem bude na trase 19 mostních objektů, z toho 14 mostů. Před sesuvem půdy budou silnici chránit čtyři opěrné zdi. Nedaleko Hrabyně, kde povede trasa v hlubokém zářezu, bude zeď vysoká až 16 metrů.

Součástí modernizace silnice I/11 západním směrem až na polské hranice bude v budoucnu mimo jiné dokončení stavby obchvatu Opavy a zahájení stavby obchvatu Krnova, který má zatím problémy s výkupy pozemků. Dlouhodobě brzdí výkupy také stavbu takzvané prodloužené Rudné - části I/11, která má směrem na Ostravu navázat na dnes zahájenou stavbu.

Podle ředitele ostravské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR Lubomíra Hýbla by stavbu prodloužené Rudné, která by měla ulehčit přetíženému ostravskému obvodu Poruba, mohly navíc komplikovat chybějící peníze. "Mám velké obavy, aby nejméně tři miliardy korun, které si stavba vyžádá, ve státním rozpočtu vůbec byly," naznačil ředitel.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK