S Jakubem Hradcem, výkonným ředitelem České kanceláře pojistitelů, jsme hovořili o novinkách v povinném ručení, především o zavedení povinných příspevků nepojištěných řidičů do garančního fondu ČKP, o očekávaných výsledcích a přínosech. Více o této problematice se dočtete také v článku Zákon přitvrdí vůči neplatičům povinného ručení.
Dobrý den pane řediteli, můžete v krátkosti představit Českou kancelář pojistitelů jako takovou?
Česká kancelář pojistitelů je zákonem č. 168/1999 zřízenou právnickou osobou – profesní organizací pojistitelů, poskytujících „povinné ručení“. K významným činnostem ČKP patří správa garančního fondu, z něhož ČKP hradí škody těm, kdo byli poškozeni „neznámým pachatelem“ (tzn. nezjištěným vozidlem) nebo nepojištěným vozidlem. Dále také rozsáhlá výměna dat mezi pojistiteli a Centrálním registrem vozidel a i činnosti mezinárodního významu (Kancelář zelených karet, Informační středisko či Kompenzační orgán).
Jaký smysl má povinné členství pojišťoven v ČKP?
Jednak je to naplnění požadavku komunitárního práva v oblasti povinného ručení, jednak je to logické z hlediska hlavních činností ČKP. Uveďme příklad. Jednou z hlavních činností ČKP je vyplácet poškozeným škody, které jim byly způsobeny nezjištěným nebo nepojištěným pachatelem. ČKP tyto škody následně vymáhá na vinících, ale v mnoha případech škůdce celé úhrady není schopen. Tuto část finančních prostředků ČKP získává od svých členů, tedy od pojišťoven, které poskytují pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Aby byla zachována finanční solidarita těchto pojišťoven, je jejich členství v ČKP ze zákona povinné.
Česká kancelář pojistitelů (ČKP) je právnickou osobou, která byla zřízena zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla dne 30. července 1999 jako profesní organizace pojistitelů, kteří jsou na území ČR oprávněni provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. ČKP v rozsahu stanoveném zákonem mimo jiné spravuje garanční fond, provozuje hraniční pojištění a informační středisko, zabezpečuje plnění úkolů souvisejících s jejím členstvím v Radě kanceláří,...
Od 1.1.2009 jsou zavedeny povinné příspěvky do garančního fondu ČKP. Jaký očekáváte efekt? Máte už alespoň rámcovou představu, zda se naplnila vaše očekávání?
Jednak předpokládáme, že se změní struktura financování garančního fondu ČKP, kde dosud asi 70 % jeho závazků financují členské pojišťovny, protože od nepojištěných, kteří způsobili nepojištěné škody, se nám daří získávat asi 30 % vyplacených prostředků zpět. Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu by mělo tento nepoměr postupně výrazně změnit. Hlavním zdrojem prostředků garančního fondu by se měly stát peníze od nepojištěných a to je konec konců spravedlivé. Pojištění nechť projevují svou finanční solidaritu s pojištěnými a o nepojištěné škody ať se mezi sebou podělí právě nepojištění. Na hodnocení našich očekávání je u takto významného a rozsáhlého projektu příliš brzy.
Dosud byl garanční fond financován z příspěvků pojišťoven, toto se pak následně muselo promítnout do ceny pojistného. Je možné, že nyní bude pojistné nižší?
Podíl členského příspěvku pojišťovny do garančního fondu není sice zanedbatelným, ale rozhodně není nejvýznamnějším faktorem, který ovlivňuje cenu povinného ručení. Pro ilustraci - z celkové sumy, kterou motorista zaplatí ročně za povinné ručení, přispívá do garančního fondu prostřednictvím své pojišťovny přibližně částkou 100 – 200 Kč. Co ale cenu povinného ručení ovlivňuje naprosto zásadním způsobem je počet dopravních nehod a rozsah způsobených škod. Výrazně také to, jak rostou ceny v automobilovém opravárenství a jak rostou položky, které se týkají škod na zdraví (náklady léčení, ušlé výdělky atd.). Pro obě tyto skupiny platí, že rostou nadinflačním tempem. Dokud se toto nezmění, nelze očekávat pokles cen povinného ručení.
Jak se zjišťují nepojištěná vozidla pro potřebu vyměření příspěvků do garančního fondu?
Data od pojišťoven (zde zejména data o zániku pojistných smluv povinného ručení) se porovnají s daty o registraci vozidel. Jde o rozsáhlou výměnu a porovnání údajů od pojišťoven s údaji od registrů vozidel, která se odehrává mezi ČKP a Centrálním registrem vozidel.
JUDr. Ing. Jakub Hradec je absolventem VŠE Praha a Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Již od roku 1985 se aktivně účastní v mezinárodní Radě kanceláří – od roku 2007 je předsedou Výboru obecných pravidel Rady kanceláří a zároveň předsedou pracovní skupiny pro finanční stabilitu systému zelené karty. V letech 1993 až 1999 předsedal sekci pojištění motorových vozidel České asociace pojišťoven. Od roku 1999 je výkonným ředitelem České kanceláře pojistitelů. Předtím pracoval v České pojišťovně, mimo jiné ve funkcích náměstka generálního ředitele a člena představenstva.
Odhalí se tímto způsobem všechna nepojištěná vozidla?
Jsme přesvědčeni, že ano.
Jak si může v případě pochybností člověk ověřit, že není povinen hradit příspěvky do garančního fondu?
Pokud jde o existenci povinného ručení, tu si může velmi snadno ověřit na internetu na www.bezpojisteni.cz. Pokud si však chce ověřit, zda na jeho jméno není zaregistrováno nějaké vozidlo, musí se obrátit na místně příslušný registr vozidel a požádat o výpis údajů.
První tisíce výzev k uhrazení příspěvků do garančního fondu již byly odeslány. Kolik „hříšníků“ z této první vlny již zaplatilo?
V tuto chvíli můžeme potvrdit, že proces uplatňování příspěvku nepojištěných do garančního fondu se dobře rozběhl a přináší první výsledky, včetně toho, že obeslaní hříšníci již povinné příspěvky platí. Jak jsme avizovali, v únoru jsme rozeslali prvních 10 tisíc výzev k zaplacení příspěvku a následně jsme „najeli“ na dlouhodobý rutinní proces, kdy postupně rozesíláme další desítky tisíc výzev. Připomínám, že jde o dlouhodobý proces, který nepotrvá měsíce, ale celé roky. Nechť si každý, koho se to týká, uvědomí, že výše příspěvku do garančního fondu narůstá každým dnem nepojištění vozidla a záleží jen na něm, zda a jak vysokou částku bude nucen platit.
Jaké jsou ohlasy tento postup? Jaké jsou reakce těch, kteří odmítají platit?
Lidé reagují písemně – s každou výzvou k úhradě příspěvku do garančního fondu totiž dostává adresát i dotazník, aby mohl případný nesoulad v údajích reklamovat – a tyto písemnosti teprve začínají docházet. Dále máme reakce z call centra. Z části lidé volají, protože potřebují poradit, a v několika případech také proto, aby doložili existenci pojištění. V tuto chvíli je příliš brzy na to, abychom toto hodnotili.
Pokud má člověk pocit, že po něm ČKP požaduje neprávem úhradu příspěvku do garančního fondu, jakým způsobem mohu prokázat, že nejsem povinen zaplatit tento příspěvek?
Záleží na konkrétním důvodu, pro něž by náš požadavek neměl být po právu. Nejjednodušší to je v případě, že někdo tvrdí, že měl auto pojištěno. Když nám sdělí údaje k pojištění, samozřejmě jejich platnost komunikací s příslušnou pojišťovnou prověříme. Když však tvrdí, že třeba vůči danému období nebyl vlastníkem vozidla, musí nám takové tvrzení řádně prokázat (kupní smlouvou apod.). Důležité je právě využít náš dotazník, protože je strukturován na různé v úvahu přicházející situace. Navíc ho lze po vyplnění zdarma vrátit poštou, spolu s výzvou a dotazníkem totiž dostává každý adresát výzvy předplacenou odpovědní obálku.
V souvislosti s příspěvky do garančního fondu probíhá již od října 2008 informační kampaň? Pro připomenutí, kde se může člověk dozvědět více podrobností ohledně pojištění vozidla, příspěvků do garančního fondu apod.?
Celou řadu informací lze najít na www.bezpojisteni.cz, kde je také číslo na naše call centrum.
Děkuji za rozhovor,
Lukáš Pololáník, Finance.cz