"I s vědomím možného propouštění bylo na základě hlasování rozhodnuto o zamítnutí návrhu vedení společnosti," uvedl Novák. Podle něj nebyli zaměstnanci ze strany vedení ujištěni o tom, že budou takto uvolněné finanční prostředky dostačující a propouštění se vyhnou.
Na navrhované snížení platů o pět procent naopak kývla odborová organizace Leteckých techniků a inženýrů. Vlivné odbory pilotů se zatím nevyjádřily. Ve firmě platí tříletá kolektivní smlouva, která zaručuje každoroční růst mezd o procentní bod nad inflaci. Podle managementu to ale v době prohlubujícího se útlumu v letectví příliš zatěžuje náklady společnosti.
"Za dané hospodářské situace, která není způsobena vnitřním fungováním ČSA, ale vnějšími ekonomickými podmínkami, existuje k snížení mezd jediná alternativa pro omezení personálních nákladů, a tou je snížení počtu zaměstnanců. České aerolinie preferují dočasné snížení mezd všech zaměstnanců před propouštěním," řekla ve čtvrtek ČTK mluvčí aerolinek Daniela Hupáková. Ve firmě nyní pracuje 4650 lidí.
Podle Nováka nejsou mechanici profesně schopni přímo ovlivnit obsazenost letů, potažmo hospodářské výsledky ČSA. Myslí si proto, že pomyslný míč je na straně viníků současné situace, mezi které podle nich patří nejen ekonomická krize.
"Naším prvořadým úkolem je udržovat flotilu ČSA v letuschopném a bezpečném stavu, a tudíž jsme přesvědčeni, že i případné propouštění provozních zaměstnanců technického úseku je v konečném důsledku pro firmu kontraproduktivní a mohlo by vést i k ohrožení bezpečnosti leteckého provozu," dodal Novák. O úsporách v jiných oblastech jsou odboráři ochotni jednat.
Aeroliniím od podzimu každý měsíc ubývají cestující. Firma, o kterou v privatizaci projevili zájem čtyři uchazeči, loni vykázala zisk půl miliardy korun.