ČOI loni od spotřebitelů dostala rekordních 15.690 podání

27.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. března (ČTK) - Česká obchodní inspekce za loňský rok eviduje rekordních 15.690 podání od spotřebitelů, kterých bylo ve srovnání s rokem 2007 o bezmála 29 procent více. Lidé ČOI zasílali stížnosti na nepoctivé obchodníky, podněty ke kontrole anebo inspekci žádali o rady a informace. Vyplývá to z výroční zprávy ČOI za rok 2008, která je zveřejněna na www.coi.cz.

Nárůst podání ČOI zdůvodnila tím, že komunikaci lidí s inspekcí v posledních letech výrazně usnadnil internet. ČOI se prý také těší rostoucí důvěře spotřebitelů.

Největší problémy měli loni spotřebitelé se způsobem vyřízení reklamací, kterých se týkalo 4063 podání. Lidem vadilo především to, že nebyla zrušena kupní smlouva, od které nemohli odstoupit a dostat zpět peníze. Dalších 1517 podání se týkalo postupu prodávajících při uplatňování reklamací, a to například z pohledu dodržení informačních povinností či dodržování lhůt pro vyřízení reklamací.

V oblasti služeb byly spotřebitelé nespokojeni například se službami poskytovanými cestovními kancelářemi, čistírnami, směnárnami, realitními kancelářemi, opravnami, autobazary a stavebními společnostmi. Dalších 1151 podání se týkalo porušování zákona o ochraně spotřebitele. Lidé ČOI upozorňovali například na prodej výrobků v nesprávné hmotnosti, míře nebo množství. Kvůli nevydání dokladu o zaplacení na žádost spotřebitele bylo loni podáno ve 217 podnětů.

"Častým a přetrvávajícím problémem (540 podání) je poskytování neúplných informací spojených s označováním výrobku, s pravidly používání a ošetřování výrobku, případně neupozornění na rizika související s používáním výrobku, včetně absence návodu v českém jazyce," stojí ve výroční zprávě.

Na zásilkový prodej, teleshopping a internetové obchody bylo 386 podání. "Upozornění se nejčastěji týkala nedodržení informačních povinností o ceně, o vlastnostech výrobku, nedodání návodu k použití v českém jazyce, neposkytnutí povinných údajů o prodávajícím či provozovateli," uvedla ČOI. Dalších 214 podání upozorňovalo na to, že na trh byly uvedeny nebezpečné výrobky. Klamání spotřebitele se týkalo 658 podání, v oblasti veřejného stravování jich bylo 539 a kvality spotřebního zboží 285.

Na diskriminaci si loni spotřebitelé stěžovali ve 117 případech, přičemž 22 podání bylo podle ČOI oprávněných. Lidem vadilo především účtování dvojích cen například za jízdné, lázeňské pobyty či to, že ceny byly stanoveny podle pohlaví, věku anebo národnosti.

ČOI loni evidovala také méně častá podání, která se týkala například nákupu pozemků na Měsíci, pracovněprávních vztahů, prodeje tuhých paliv a pohonných hmot nebo účtování spotřeby energií.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK