Česko je podle počtu aut vyrobených na jeho území 19. největším producentem na světě. Celosvětová produkce má letos kvůli ekonomické recesi klesnout o 17 procent na 54,9 milionu vozů, což je nejméně od roku 2001. Do roku 2013 má globální výroba vzrůst na 96 milionů aut ročně.
V zemích EU má rozhodující vliv na vývoj produkce zaváděné šrotovné. Státem vyplácené prémie za nákup nového a sešrotování starého vozu mají totiž různé podmínky a data platnosti. Produkce v unijních zemích má letos poklesnout o 17 procent na 14,6 milionu aut. V dalších čtyřech letech by pak měla růst až na 18,2 milionu vyrobených vozů.
Čeští prodejci vozů jsou podle průzkumu PwC v letošním roce ohledně vývoje prodeje pesimističtí. Žádné příležitosti k růstu nevidí v letošním roce přes 70 procent prodejců a více než 40 procent ani v příštích pěti letech. Naopak ve zvýšení prodejů v letošním roce věří každý čtvrtý tuzemský prodejce.
"Prodejci jsou nuceni v zájmu udržení konkurenceschopnosti snižovat ceny nabízených vozů a služeb. Kvůli zhoršenému finančnímu zdraví mohou mít někteří prodejci vozů dokonce existenční problémy, které povedou ke snížení počtu hráčů na trhu," uvedl Ladislav Juza z PwC ČR. Ti flexibilnější podle něj kompenzují pokles prodeje a prodejních marží objevováním nových aktivit, na které lákají své zákazníky, jako jsou speciální akce nebo služby zdarma.
Za hlavní stimuly podpory prodeje nových aut v ČR považuje PwC zavedení možnosti odpočtu daně z přidané hodnoty pro firmy u osobních vozů a zvažované šrotovné, které by mělo platit pro likvidaci vozů starších deseti až 12 let.