"Ještě před třemi roky jsme individuálním hostům i cestovním kancelářím účtovali výrazně vyšší ceny. Kvůli nárůstu konkurence i finanční krizi jsme letos mohli zvýšit jen nepatrně," uvedl šéf čtyřhvězdičkového hotelu Perla Tomáš Startl. V minulosti se prý zdražovalo až o 30 procent oproti hlavní sezoně.
Startl označil Velikonoce za barometr sezony. "Pokud vyjde pěkné počasí a turisté si toulky Prahou užijí, je to nezaplatitelná reklama, která se šíří Evropou a zvyšuje nám poptávku na následující prodloužené víkendy v roce," uvedl hoteliér.
Startl proto uvítal fakt, že letos jsou svátky téměř o měsíc později než loni, takže Západoevropané mají již za sebou pobyty v Alpách. Hotel tak bude o Velikonocích skoro plný, i když tržby budou nižší.
"Bohužel, díky stávající situaci, letošní Velikonoce pro nás již nejsou top termínem," řekla Petra Kazdová ze staroměstského InterContinentalu. Velikonoce srovnala s obyčejným víkendem ve vrcholné sezoně. Méně hostů prý přijíždí především z evropských zemí. Naopak v Hiltonu registrují více rezervací než loni.
Hotely tradičně připravují pro velikonoční hosty speciální program. Kromě velikonočního jídla se chystá i představení tradičních českých a moravských zvyků. Například v InterContinentalu již 30 let učí hosty barvit kraslice manželé Žákovi ze Slovácka. Kromě Prahy jezdí turisté za velikonočními obyčeji také do jižních Čech a na jižní Moravu.
Podle šéfa analytické společné Mag Consulting Jaromíra Beránka zavítá letos během velikonočních svátků do ČR 110.000 až 120.000 zahraničních turistů, zhruba polovina z tohoto počtu do Prahy. Nejvíce turistů jezdí z Německa a z katolických zemí Itálie a Španělska. Velikonoce bývají považovány za neoficiální začátek letní turistické sezony.
Pozadu v cestování nezůstávají ani Češi. Jak vyplývá ze statistik jednoho z největších internetových prodejců, společnosti NetTravel, v kurzu jsou především víkendové pobyty v Paříži. Následuje lyžování v rakouských a italských Alpách, dobře si vedou i lázeňské pobyty v Maďarsku. Z exotických dovolených míří třetina klientů na Kubu.