S vývozem a výrobou automobilů se ale zvýší také dovoz surovin, materiálů a polotovarů. Čistý efekt na obchodní bilanci Patria odhadla na 12 miliard až 16 miliard Kč.
Šrotovné zavedlo v Evropě prozatím Německo, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Španělsko.
Klíčové je pro české automobilky zejména šrotovné v Německu a Francii. Díky šrotovnému 2500 eur v Německu se vývoz automobilů z Česka do této země v únoru meziročně zvýšil o 21,1 procenta, zatímco v lednu klesl o 32,4 procenta. Vývoz automobilů z Česka do Francie v lednu meziročně klesl o 68,2 procenta, ale v únoru již stoupl o 2,9 procenta a v březnu se patrně zvýší ještě výrazněji. Tamní šrotovné 1000 eur ale nemá takový dopad jako v Německu.
Tuzemským automobilkám by v březnu a dalších měsících mohlo pomoci šrotovné na Slovensku ve výši nejdříve 1500 a nyní 1000 eur. V březnu se díky tomu zvýšily registrace nových automobilů meziročně o 2,5 procenta proti předchozímu propadu o 40,4 procenta.
Vývoz osobních automobilů z Česka loni dosáhl 182 miliard korun a vývoz autodílů dalších 168 miliard. Německo má podíl na celkovém vývozu aut z Česka 22 procent, Francie, Itálie, Británie po osmi procentech a Polsko pět procent. Vývoz osobních automobilů z Česka do zemí, v nichž bylo zavedeno šrotovné, se loni podílel na celkovém vývozu osobních automobilů 57 procenty.