"Šrotovné je věc, která nebude letos v České republice zaváděna. Je to připraveno, souhlasíme s tím, ale naše automobilky nepotřebují šrotovné. Nyní nejsou schopny naplnit poptávky vyvolanou šrotovným v Německu, Francii, na Slovensku," řekl MfD Topolánek.
Podle něj je šrotovné připraveno tak, že je může zavést jakákoli vláda, pokud to bude při poklesu poptávky potřeba. "Čili šrotovné beru jako situační daň za prosazení našich návrhů," shrnul odstupující premiér.
ODS podpořila šrotovné při schvalování protikrizových opatření s podmínkou, že ČSSD podpoří slevy na sociálním pojištění. Protikrizová opatření vycházejí z analýz Národní ekonomické rady vlády. "Když bylo evidentní, že sleva na sociálním pojištění nemůže projít bez dohody s ČSSD, která to odmítala spíše z ideologických důvodů, dohodli jsme se na kompromisu," potvrdil Topolánek.
ČSSD ve svém protikrizovém balíčku původně navrhla, aby státní podporu 25.000 korun dostal ten, kdo si pořídí nové osobní auto za méně než 1,5 milionu korun a emisemi CO2 pod 160 gramů na kilometr. Podmínkou pro získání prémie bylo i vyřazení vozu staršího než deset let, který měl člověk aspoň dva roky. Následně sociální demokracie zvýšila návrh na 2000 eur (54.800 korun).
Šrotovné už zavedly některé sousední státy. Slovenská vláda vyplatí kupci nového auta až 1500 eur v případě, že prodejce bude ochoten slevit vůz nejméně o 500 eur. Pokud prodejce nesleví, státní příspěvek bude jen 1000 eur. Šrotovné se však vztahuje jen na nákup osobních automobilů s cenou do 25.000 eur včetně daně z přidané hodnoty.
Německo nabízí prémii ve výši 2500 eur (přes 68.000 Kč) každému, kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméně devět let starý. Slovensko i Německo původně stanovily sumu, kterou na šrotovné vydají, nyní vlády obou států uvažují o jejím navýšení. Prémii za nákup nového auta letos zavedly také Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko a chystá ji Rakousko.