Zvýšení velkoobchodních cen kol oznámila například brněnská cyklofirma PELL'S. U některých modelů kol PELL'S letos cena vzrostla až o 21 procent. "Během posledních sedmi měsíců došlo k dramatickým změnám kurzů všech hlavních měn, za které nakupujeme," uvedla firma PELL'S v oznámení adresovaném svým obchodním partnerům.
Proti loňským kurzům, na kterých firma postavila původní ceník kol, se podle vedení PELL'S kurz eura zvýšil o 14 procent, dolaru o více než 40 procent a japonského jenu o 60 procent. "Dosud nesla všechny kurzové náklady s tím spojené naše firma a prodávali jsme podle cen z léta 2008. Bohužel tato situace je již dále neúnosná a byli jsme nuceni upravit ceny většiny modelů z kolekce 2009," stojí v oznámení společnosti PELL'S. Podle ní na oslabování koruny postupně reagují i ostatní výrobci a dovozci kol.
Podle Kateřiny Duchkové ze společnosti Duratec, která v Česku vyrábí rámy a montuje kola, mnohé tuzemské cyklistické firmy již vyčerpaly zásoby nakoupené za levné dolary. "V průběhu měsíce února došlo k enormnímu nárůstu cen zboží a kol. Zákazník, který váhal s pořízením kola na konci roku, je nyní zděšen stavem cen a zdráhá se nakupovat," uvedla Duchková v posledním čísle časopisu Velo. Dodala, že slábnoucí koruna trápí především dovozce kol. Naopak tuzemští výrobci bicyklů významnou část produkce exportují za eura, takže kurzové rozdíly dokážou vyrovnat.
Ceny jízdních kol v letošních katalozích zatím zvýšili jen někteří obchodníci. "Každá firma k tomu přistoupila individuálně například podle toho, kolik dolarů a za jaký kurz měla dopředu nakoupených, či jakou má obchodní politiku," uvedl jeden z importérů, který si nepřál být jmenován.
Čeští dovozci loni objednávali kola v době, kdy byl dolar za 15,5 koruny, na kterých pak postavili kalkulaci letošních ceníků. Letos v únoru se ale dolar prodával i za více než 22 korun. "Kdo udělal chybu a nechal se unést vlnou posilování koruny, tak teď musel ceníky změnit. Lidé za kola zaplatí buď stejně jako loni, anebo o něco více. Méně rozhodně ne," podotkl dovozce.
Další cenový vývoj u bicyklů podle něj bude záležet na tom, jak se bude vyvíjet kurz dolaru, náklady na dopravu či cena materiálů pro výrobu kol, která je nyní stejně jako poplatky za dopravu nízká a při kalkulaci cen působí proti vlivu slabé koruny.
Lidem se vyplatí důkladně prostudovat nabídku jednotlivých prodejců kol, protože u některých z nich jsou v těchto dnech k dostání například zlevněné loňské modely, a to až o desítky procent. Levněji lze nakoupit například loňská kola Giant či Ravo.
Podle statistik Asociace specializovaných prodejců kol (ASPK) předloni Češi koupili 390.000 jízdních kol, což bylo o 40.000 bicyklů více než v roce 2006. Většina kol prodaných v tuzemsku přitom pocházela z dovozu. V roce 2006 Češi za jízdní kola utratili 2,7 miliardy korun a další 1,8 miliardy korun za náhradní díly a příslušenství. Předloňské útraty byly podle asociace ještě vyšší. Statistiky za rok 2008 asociace zatím nezveřejnila.
Nejprodávanější jsou v Česku kola krosová a trekkingová, které tvoří zhruba polovinu z celkového množství. Druhou nejoblíbenější kategorií jsou kola horská se zhruba třetinovým podílem.