Magistrát s nepoctivými taxikáři, kteří například nevydávají zákazníkům stvrzenky nebo nedodržují stanovenou cenu 28 korun za kilometr, dlouhodobě bojuje. V loňském roce jim udělil pokuty za 32,84 milionu korun, což je nejvíce od roku 2002. Úředníci a strážníci přitom při kontrolách taxikářů loni odhalili nejméně prohřešků za posledních sedm let.
Podle Bureše nevydání stvrzenky zjistili u 2,72 procenta řidičů, vyšší cenu pak u 5,45 procenta taxíků. V roce 2002 se přitom těchto prohřešků dopouštěla zhruba třetina taxíků, výše udělených pokut ale byla poloviční. Celkem se loni podle Bureše podařilo zkontrolovat 18 procent všech v Praze registrovaných řidičů taxislužby.
Od roku 2002 magistrát kontroluje taxikáře pomocí figurantů, kteří přestavují cizince. V loňském roce uskutečnili 404 jízd, což je o 425 méně než v roce 2007. Vedle toho organizuje úřad společně s městskou a státní policií takzvané provozní kontroly, při kterých zastavuje vozidla taxislužeb v běžném provozu.
Ve zprávě o problematice taxislužeb v Praze, kterou se dopravní výbor zabýval, hlavní město přiznává, že se mu nedaří udělené pokuty vymáhat. "Stále více taxikářů si najímá advokátní kanceláře, v řízení využívají veškerých dostupných prostředků k protahování řízení," uvádí se v materiálu. Magistrát proto přistoupil k vymáhání formou exekucí.
Ke 31. prosinci 2008 evidoval pražský magistrát 3899 držitelů koncese na provoz taxislužby a 3219 řidičů, z toho bylo 64 žen. Platnou zkoušku pro hlavní město má ale 5263 řidičů, z čehož vyplývá, že přes 2000 řidičů má trvalý pobyt mimo Prahu, složilo ale povinnou zkoušku z pražského místopisu. Před 15 lety v metropoli jezdilo zhruba 6000 až 7000 taxikářů.
Hlavní město před lety zavedlo systém takzvaných stanovišť se správcem, kterých je nyní 49. Jsou označeny nápisem Fair Place a magistrát na nich zákazníkům zaručuje cenu 28 korun za kilometr. Od ledna musejí být všechny vozy na těchto stanovištích pouze žluté barvy, musejí být vybaveny klimatizací a od jejich první registrace nesmí uplynout více než osm let.
Některým řidičům se ale tyto podmínky nelíbí, v minulosti už kvůli tomu demonstrovali. Tvrdí například, že jezdit za 28 korun na kilometr je pro ně prodělečné.