Posílení vazeb se zákazníky je vzhledem k současné nepříznivé hospodářské situaci a trvale výraznému sklonu k platbám v hotovosti na prvním místě. "Na globální úrovni budou platby kartami brzy nejdůležitějším druhem bezhotovostního platebního styku. Ve střednědobém horizontu nahradí hotovost jako nejdůležitější platidlo," říká globální vedoucí oblasti finančních služeb Arthur D. Little Gerrit Seidel.
Možnou cestou k širšímu využívání karet jsou bonusové systémy, které pro majitele v kombinaci s bankovními službami přinášejí výhody. Například Bank of America od zavedení karty "Keep the Change" získala více než pět milionů zákazníků. Zvláštnost této karty spočívá v možnosti převést rozdíl mezi nákupní cenou a zaokrouhlenou celou částkou automaticky na spořící účet.
Další cestou jsou strategie zaměřené na rozšíření používání karet a spojování funkcí kreditních a debetních karet. Evropské bankovní a kartové instituce by se mohly inspirovat na asijských trzích, které jsou v oboru platebních karet vyspělejší. Velmi úspěšným příkladem kreditních karet jsou třeba "Check Cards" v Jižní Koreji, které fungují jako klasická karta, ale nabízejí i slevy, bonusové míle nebo výběr hotovosti v obchodech.
Vydavatelé karet podle Arthur D. Little musejí efektivně dbát na rentabilitu svých produktů a navázat profesionální vztahy s obchodníky. Toho mohou dosáhnout pouze na základě intenzivní spolupráce s provozovateli jako VISA a MasterCard. "Aby bylo možné přeměnit více plateb v hotovosti na platby kartami, musejí vystavovatelé karet spotřebitele přesvědčit o tom, že platby kartami jsou bezpečné a pohodlné," dodávali poradci.
V tuzemsku loni počet platebních karet meziročně stoupl o 3,6 procenta na takřka devět milionů. Loňský rok byl pro karetní trh přelomem ve využívání. Češi poprvé vícekrát kartami platili, než vybírali hotovost z bankomatů, což je ve vyspělých zemích běžné.