"V porovnání se stejným obdobím minulého roku jsme v týdnu před Velikonocemi zaznamenali v prodejnách Albert a Hypernova vyšší tržby a průměrný jednotlivý nákup našich zákazníků v řádu několika procent," sdělil ČTK mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Libor Kytýr. Podobně hodnotí vývoj tržeb také mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. "Češi letos utratili na Velikonoce stejně jako loni," uvedla.
Kytýr ale upozornil na to, že lidé letos při velikonočních nákupech více využívali různé akční nabídky zlevněného zboží. Nejčastěji letos za velikonoční nákupy podle průzkumu společnosti Ahold utratili v průměru zhruba 1000 korun. Tuto částky plánovala vydat přibližně třetina dotazovaných.
Velikonoční prodeje podle Karasové vrcholily tři týdny před velikonočním pondělím. "Nejvíce zákazníků samozřejmě přišlo v posledním týdnu před svátky. Nejdříve zákazníci kupují suroviny na pečení, dále alkohol a dekorace a poslední týden před svátky potraviny, cukrovinky a drobné dárky," řekla Karasová.
Například prodej vajíček před Velikonocemi podle Karasové vzrostl o 150 procent, uzeného masa o 70 procent, potřeb na pečení až o polovinu či alkoholu o 30 procent. Velký zájem byl prý také o králičí a jehněčí maso a ryby. "V nákupech na Velikonoce kladou lidé důraz především na kvalitu čerstvého zboží, protože nakupují větší množství pro rodinné sešlosti. Obecně nakupují to, na co jsou zvyklí během roku, s tím, že si přilepší - koupí nějakou specialitu či dražší nápoje," uvedla Karasová.
Velikonoční útraty Čechů podle obchodníků ale nedosahují těch předvánočních, do kterých jsou navíc zahrnuty i výdaje za vánoční dárky. "Češi na Velikonoce v porovnání s Vánocemi utratí za jídlo přibližně 70 procent výdajů," podotkla Karasová.
Češi kvůli světové hospodářské krizi, která již donutila řadu tuzemských podniků omezovat výrobu a propouštět, začali šetřit v závěru loňského roku. Například v prosinci maloobchodní tržby klesly meziročně o 2,9 procenta. Někteří obchodníci letos očekávají stagnaci či mírný pokles maloobchodních tržeb.