"Všem muselo být jasné, že letošní zima byla oproti té minulé diametrálně odlišná. A to se projevilo i u objemu investovaných prostředků," uvedl ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Výdaje na dálnice vzrostly o sto procent na 219 milionů korun, údržba silnic první třídy stála o 350 milionů více, celkem 1,05 miliardy korun.
Největší nápor zaznamenali silničáři v únoru, který patřil k nejnákladnějším zimním měsícům vůbec. Posypové vozy a pluhy najezdily v únoru na dálnicích a rychlostních silnicích čtvrt milionu kilometrů, zhruba 10.000 kilometrů každý den. Důvodem bylo vydatné sněžení.
Po zimě silničáři každoročně sčítají škody, které sníh a mráz na infrastruktuře způsobily. Fond dopravy letos na opravy vyčlenil 4,1 miliardy korun. "Částka je samozřejmě minimální. Budeme se snažit vyjednat v průběhu roku další prostředky," uvedl Brunclík.
Krajské pobočky ŘSD vyčíslily požadované náklady nutné na opravy silnic první třídy na téměř devět miliard korun. Nejvíce, téměř miliardu, žádá Správa Pardubice, na druhém místě je Vysočina, která žádá 900 milionů korun. Naopak nejmenší škody vyčíslili Zlínští, kteří chtějí 370 milionů Kč.
"Rozpočet je napnutý, čekáme nyní na verdikt ministerstva financí," uvedl k případnému navýšení prostředků mluvčí fondu dopravy Karel Hanzelka. Fond žádá po MF na letošek mimořádné prostředky ve výši 8,3 miliardy korun. Část z toho by podle Hanzelky mohla jít na opravy.
Celkem se v České republice udržuje 52.400 kilometrů dálnic a silnic, což je zhruba 96 procent sítě. Dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy jsou ve správě ŘSD, odpovědnost za silnice nižších tříd nesou kraje. Nejnákladnější je údržba dálnic, kde jeden kilometr spolkne za zimu až 300.000 korun.