Slovenská vláda vyčlenila na druhé kolo šrotovného 22,1 milionu eur (asi 587,4 milionu Kč), poskytnutí dalších prostředků k tomuto účelu zatím není v plánu.
"V 17:00 zpracovatelé starých vozidel převzali ke zpracování v druhé vlně šrotovného už 22.100 starých vozidel. Tímto počtem zpracovaných starých vozidel byly vyčerpány prostředky, které ministerstvo hospodářství vyčlenilo na dotaci při nákupu nového vozidla," uvedlo sdružení bez dalších podrobností.
V prvním i druhém kole tak slovenská vláda celkem podpořila nákup více než 40.000 nových automobilů. Na dotace stát vynaloží 55,3 milionu eur (asi 1,47 miliardy Kč).
Státní podpora na nákup nového vozidla se rychle vyčerpávala hlavně na začátku minulého týdne po obnovení dotací. Koncem týdne a během velikonočních svátků zájem nepatrně klesl, na dnešek zbyly peníze asi na 2600 vozidel.
Ministerstvo hospodářství, které zavedení šrotovného společně se sdružením ZAP prosadilo, ale před časem upozornilo, že druhé kolo přineslo i několik negativních jevů. Prodejci například nabízeli nové vozy za vyšší ceny než v předchozích týdnech a problémy byly i s množstvím autovraků, které se hromadily na šrotovištích. Některé provozy prý navíc protizákonně žádaly od motoristů poplatky na zařazení do pořadníku.
Podmínkou získání státní podpory bylo odevzdání vozidla staršího deseti let. Zájemce si pak mohl koupit nový vůz alespoň o 2000 eur (asi 53.200 Kč) levněji, prodejce ale musí slevit z ceny minimálně polovinu z této částky. Tisíc eur (asi 26.600 Kč) uhradí stát.
Ne všichni motoristé si už za šrotovné nový vůz koupili. Kvůli velkému zájmu na něj totiž řada z nich musí čekat i několik týdnů či měsíců. Zavedení příspěvků se ale už odrazilo v růstu prodeje vozidel, který se na začátku roku kvůli dopadům světové hospodářské krize prudce snížil.
Slováci mohli získat šrotovné i v březnu. Na první vlnu vláda vyčlenila 33,2 milionu eur (asi 882,5 milionu Kč), nejvyšší státní dotace byla 1500 eur (asi 39.900 Kč). Řidiči v prvním kole odevzdali k likvidaci více než 22.000 automobilů a peníze k tomuto účelu se vyčerpaly za necelé tři týdny.
Se zavedením státní dotace nesouhlasili někteří analytici a opoziční politici. Opatření podle nich Slovensku v boji s krizí nepomůže, protože prý podporuje hlavně zahraniční automobilky. Šrotovné letos zavedly i další státy Evropské unie, například Německo, Francie, Itálie, Rakousko či Portugalsko. V Česku bude možná zavedeno v rámci politických dohod mezi vládou a ČSSD.