Na druhém místě skončila mezi velkými společnostmi firma Vodafone, na třetím Tchibo, na čtvrtém Logica a na pátém ABB. U malých a středních podniků byla druhá společnost Aquasoft, třetí Merck, čtvrtá GlaxoSmihKline a pátá Bayer.
Do studie se přihlásilo 59 společností z různých odvětví, z nich 53 splnily podmínky pro zařazení do žebříčku. Výsledky odrážejí názory 12.778 zaměstnanců včetně 1800 středních manažerů a 144 vrcholových manažerů, kteří dotazníky vyplnili. Jedinými kritérii pro umístění je podle organizátorů motivovanost zaměstnanců a shoda mezi slovy a činy v dané společnosti.
"I přes probíhající krizi zájem společností o účast ve studii neklesl. Dotazníková šetření probíhala u většiny účastníků v průběhu ledna a února, tedy v době, kdy řada společností v ČR snižovala stavy a ořezávala rozpočty. Přitom počet motivovaných zaměstnanců v českých firmách se v průměru zvýšil proti loňsku o čtyři procenta na 52 procent, což se může zdát překvapivé," komentovala výsledky projektová manažerka studie Ludmila Novotná.
Nárůst motivovanosti lidí vysvětlila tím, že zatímco v loňském roce 62 procent zaměstnanců mělo pocit, že by si novou práci našli snadno, letos to tvrdilo o 16 procent zaměstnanců méně. Lidé mají podle ní větší strach o práci a váží si svých zaměstnavatelů více než kdy jindy. Zvýšení loajality zaměstnanců a jejich pracovního nasazení jsou pro zaměstnavatele v tomto období velice výhodné, dodala.
Aktuální trendy také přinášejí řadu nových jevů ve spokojenosti zaměstnanců. V předchozích třech letech spokojenost zaměstnanců s finančními odměnami a benefity stagnovala, přestože průměrné mzdy zaměstnanců rostly. Letošní výsledky ale ukázaly trend opačný. U většiny společností rostla spokojenost se mzdou. O pět procent více zaměstnanců považuje svoji mzdu za odpovídající jejich přínosu pro firmu a za spravedlivou v porovnání s možnostmi na trhu. Přitom mzdy v této době stagnují nebo se dokonce snižují.
Na druhou stranu pokles spokojenosti se školeními a kariérními příležitostmi svědčí o faktu, že většina společností musela přistoupit k razantnímu seškrtání výdajů na vzdělávání a rozvoj zaměstnanců.
Nejlepší zaměstnavatelé mají o čtvrtinu více motivovaných zaměstnanců v porovnání s ostatními společnostmi na trhu. Vyšší motivovanost úzce souvisí s větší spokojeností. Jejich zaměstnanci jsou proti ostatním spokojenější se všemi sledovanými oblastmi pracovního života, jako jsou například přístup přímých nadřízených, rovnováha pracovního a soukromého života, pocit uznání, vzdělávání a rozvoj zaměstnanců.
Společnost Hewitt Associates, která je největší mezinárodní poradenskou a outsourcingovou firmou na světě, se zabývá problematikou řízení lidských zdrojů. Prostřednictvím více než 23.000 zaměstnanců působí ve 33 zemích světa. V Česku a na Slovensku pracuje 13 let.