"Máme hotové dva prototypy, které testujeme. Výrobu chceme spustit ještě letos," potvrdil listu šéf společnosti Kars Jiří Kalousek. Jeho firma se dosud specializovala na opravy a přestavby autobusů. Už loni začala vyrábět malý autobus Alma, který se však na trhu podle Listo ještě příliš neuchytil. Nový model má být více upravený pro potřeby zákazníků.
Jak připomněla MfD, indičtí majitelé Avie o výrobě autobusů mluvili od svého vstupu v roce 2006, letos zřejmě své plány dokončí. Avie využije pro autobusy svůj devítimetrový podvozek používaný pro nákladní vozy. "Autobusy řešíme od loňska. Vývoj brzdil fakt, že jsme neměli vzduchové pérování, ale to už teď máme," řekl personální ředitel Avie Vít Šubert.
Podle Kalouska se bude o prodej v Česku starat hlavně Avia, Kars má rozjednané dodávky do Alžírska. "Zatím je to kontrakt na 200 autobusů, které bychom měli začít vyrábět ve druhé polovině roku 2009. Jedná se o verze pro školní autobus," upřesnil Kalousek.
Kars s Avií míří podle MfD mezi malé autobusy s kapacitou kolem 30 osob, v některých verzích do 45 osob. V této kategorii není taková konkurence jako u vozů o běžné délce 12 metrů. "Především díky jejich nízkým provozním nákladům se hodí na linky, kde jezdí málo cestujících," poznamenal Kalousek.
Dopravci menší autobusy používají hlavně na vesnické linky. Podle šéfredaktorky časopisu Busportál Dagmar Braunové je tuzemský trh s autobusy malý a v hlavních kategoriích již nasycený. V ČR autobusy vyrábí SOR Libchavy, vysokomýtské Iveco a třebíčský Tedom, napsala dnešní MfD.