Šrotovné proniká do reklamy, nejnověji u cestovních kanceláří

17.04.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 17. dubna (ČTK) - Termín šrotovné se stává v České republice reklamním fenoménem. Vedle svého původního významu z automobilového průmyslu je využíván k propagaci nejrůznějších služeb a výrobků. Nejnověji s ním přišly cestovní kanceláře a restaurace. Odborníci to považují za krátkodobý jev.

"Všechny ty firmy toho využívají jako nadsázky, že to je něco navíc, něco zadarmo, všichni v tom podvědomě vidí příspěvek na něco nového," uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. Šrotovné v reklamě se prý ujalo proto, že se v médiích objevuje velmi často a všichni mu rozumějí.

"Šrotovné rovná se příspěvek, je to nyní moderně řečeno cool slovo, protože se o tom mluví. Firmy ho využívají, aby ten svůj reklamní vzkaz posunuly dát, snaží se zákazníkovi podsunout informaci, že mu dávají něco navíc," řekl Brabec. Šrotovné prý zmizí z reklamy poté, co se přestane objevovat v novinách a televizi.

Zavedení šrotovného na dovolenou oznámila dnes například cestovní kancelář Exim Tours. Chce tak přilákat klienty, kteří letos v rámci šetření hodlali strávit dovolenou v tuzemsku. Za sešrotování "tuzemských" plánů jim CK nabízí 1000 korun za osobu při nákupu dovolené u moře.

Podle analytika cestovního ruchu Jaromíra Beránka jde pouze o obdobu slev, kterými letos většina kanceláří čelí odlivu klientů. Jiné "cestovky" nabízejí například zdarma pojištění stornovacích poplatků při ztrátě zaměstnání nebo několikasetkorunové slevy pro stálé klienty. Podle Beránka letos dojde k poklesu prodejů zájezdů zhruba o 15 procent.

Šrotovné vzaly za své i některé restaurace nižších cenových skupin. Termín však naplnily zásadně odlišným obsahem. "Šrotovné U jezu! Každý, kdo u nás bude na šrot, má jednu kávu a anacid zdarma," hlásá nápis u jisté zahradní restaurace. Její reklamní cedule koluje po internetu a zavdává adresátům příčinu k veselí i dalšími "hláškami".

Skutečné šrotovné, tedy příspěvek na výměnu starého vozu za nový, zavedly některé evropské státy jako jeden z nástrojů boje proti krizi. O jeho zavedení se uvažuje i v České republice. Někteří ekonomové jej považují za nespravedlivou podporu jednoho odvětví.

Zavedení státního šrotovného žádají například také výrobci nábytku. Jako šrotovné označuje elektrárenská společnost ČEZ svou akci, v rámci které přispívá lidem tisícikorunou na nákup nového domácího spotřebiče. Šrotovné ČEZ se týká pouze vybraných prodejců; akci šetří Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK