"Přijímáme toto rozhodnutí klidně, česká vláda má právo vybrat si své obchodní partnery. Znepokojují nás však výroky českých politiků o údajné bezpečnostní hrozbě, kterou by prý představoval prodej ČSA Aeroflotu. To považujeme za neobjektivní a neopodstatněné. Pokud toto byl důvod vyřazení naší firmy ze soutěže, pak toho litujeme," řekl ČTK Košljakov.
Ani odstupující ministr financí Miroslav Kalousek, ani premiér Mirek Topolánek dnes nebyli příliš sdílní ohledně důvodů vyřazení společnosti Darofan ze skupiny Aeroflotu a firmy Odien z privatizace ČSA; podle Kalouska na to má vláda právo a stalo se tak po důkladné diskusi. Topolánek dodal, že vláda o této věci jednala v utajeném režimu.
V ruském tisku se už dříve objevily úvahy o tom, že by Aeroflot mohl ze soutěže sám odstoupit, protože proti transakci se prý stavěl jeden z menšinových akcionářů Aeroflotu a zejména ministr dopravy Igor Levitin. Rozpory s ministrem ohledně účasti v soutěži na ČSA prý byly i v pozadí nedávného odvolání Valerije Okulova, který Aeroflot řídil téměř 12 let.
Košljakov však dnes ČTK řekl, že Aeroflot hodlal v tendru pokračovat a nakonec by se rozhodl až na základě analýz stavu ČSA. Nehledě na vyřazení ze soutěže však ruská společnost nadále považuje Česko za jeden ze svých klíčových trhů.
V Aeroflotu má podíl 51 procent ruská vláda. Minulý týden jednal o možných bezpečnostních rizicích privatizace ČSA bezpečnostní výbor sněmovny. Podle předsedy výboru Františka Bublana (ČSSD) na tom byl ze čtyř zájemců z bezpečnostního hlediska nejhůř právě ruský Aeroflot.
Do druhého kola soutěže o českého dopravce postupují dva zájemci, konsorcium Unimex a Travel Service a letecká společnost Air France-KLM. Ve druhém kole rozhodne výhradně cena, kterou firmy za téměř 92 procent akcií státu nabídnou. Nový majitel by měl být znám do konce září.
Odhady ceny ČSA se pohybují v rozmezí tří až pěti miliard korun.