Nejčastější jsou podle ní chyby v kupní smlouvě, v níž chybějí důležité povinné údaje. "Lidé si na to nedávají pozor," dodala Kohoutková. Například když platí část hotově a zbytek na splátky, podepíšou smlouvu, kde není uvedena výše a počet splátek. Kupující pak vůbec nevědí, jakou konečnou cenu zaplatí. Mnohdy také podepíšou lidé smlouvu, ve které je napsáno, že si sjednali návštěvu doma. V takovém případě ztrácejí možnost do 14 dnů od smlouvy odstoupit. "Obvykle to bývá na smlouvě napsáno úplně tím nejmenším písmem, které skoro nejde přečíst," uvedla. Na tento prohřešek narazili inspektoři i dvou firem.
Prodejci nabízejí při prodejních předváděcích akcích nejčastěji deky, domácí spotřebiče, nádobí a masážní a relaxační pomůcky. Účastníky častokrát odvezou na odlehlé místo a k nákupu je nutí pomocí agresivních obchodních praktik. Slibují jim výhru, která ale není pravou výhrou, ale jen jakousi přislíbenou slevou. Lákají je na dárky, které jim ne vždy dají, nutí je vypínat mobilní telefony, kontrolují občanské průkazy a podle inspektorů zákazníky nejen klamou, ale jsou na ně někdy i zlí. Jejich obětí se stávají častokrát senioři.
"Dopouštějí se také diskriminace. Tipují lidi, kteří něco koupí, a jen ty na akci pustí," řekla Kohoutková. V jednom případě odhalili inspektoři chybu v účtování, a to až o 11.000 korun.
Všechny zjištěné závady byly podle ČOI tak závažné, že se budou řešit ve správním řízení. Nepoctivým prodejcům hrozí pokuty ve výši několika desítek tisíc korun. Kontroly budou pokračovat po celý rok.