Postup ocenil prezident Barack Obama jako nezbytný krok k záchraně 30.000 pracovních míst v automobilce a statisíců míst mezi dodavateli a prodejci. Chrysler se stal historicky prvním, kdo z velkých amerických výrobců automobilů vyhlásil bankrot.
Zároveň se předpokládá, že Chrysler vytvoří alianci s italským Fiatem, který zpočátku převezme podíl 20 procent. Později se má Fiat stát majoritním vlastníkem, až za Chrysler splatí jeho úvěry od americké vlády.
V rámci bankrotového režimu vláda poskytne dalších až 3,5 miliardy dolarů a přidá ještě navíc až 4,5 miliardy, aby mohl Chrysler z bankrotové ochrany vystoupit. Obama doufá, že celý proces bude trvat jen 30 až 60 dnů a že z něj automobilka vyjde silnější a konkurenceschopnější.
Generální ředitel Chrysleru Robert Nardelli dodal, že odstoupí, až podnik soudní režim opustí. Manažer ještě podotkl, že to po něm americké ministerstvo financí nežádá, ale že cítí potřebu odejít jako adekvátní postup, napsaly agentury Reuters a AP.
Chrysler již v letošním roce od vlády získal půjčku čtyř miliard dolarů. Podnik se už dříve dohodl na mzdách a pracovních podmínkách s automobilovými odbory UAW.
Nezbytnou podmínkou nového úvěru od vlády ale byla dohoda s věřiteli, tedy zhruba čtyřicítkou hedgeových fondů, které drží kolem 30 procent jeho dluhu. Čtveřice bank, která má 70 procent dluhu Chrysleru, se již s ministerstvem dohodla.
Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.