Češi omezují spotřebu nealkoholických nápojů, tržby ale rostou

03.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. května (ČTK) - Češi omezují spotřebu nealkoholických nápojů, přesto obchodníkům stoupají tržby z jejich prodeje. Vyplývá to z údajů, které ČTK poskytla analytická společnost Nielsen. Spotřeba většiny nealkoholických nápojů klesá již několik let. Podle odborníků stojí za menším zájmem Čechů o limonády či džusy i rostoucími tržbami prodejců růst cen nápojů. Pokles jejich konzumace prý prohlubuje panující ekonomická recese.

V období od dubna 2008 do letošního března prodali tuzemští maloobchodníci 1,679 miliardy litrů nealko nápojů, což je o 3,8 procenta méně než o rok dříve. Utržili za ně však přes 15,1 miliardy korun, zhruba o 350 milionů korun více než o rok dříve.

"Pokles prodeje nealko nápojů je tažen především ochucenými limonádami, které klesají meziročně v objemu o devět procent," řekl ČTK Ondrej Štefánik ze společnosti Nielsen. Není však podle něj možné říci, že by Češi omezovali spotřebu u všech ochucených limonád. Roste obliba colových limonád, kterých se prodalo o šest procent více.

Podle mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Evy Karasové roste prodej zejména colových nápojů, ochucených minerálních vod, energetických nápojů a ledových čajů. "Největší podíl na prodeji nealkoholických nápojů mají minerální vody a sycené nealkoholické nápoje," podotkla.

Výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml uvedl, že spotřeba nealko nápojů se snižuje již pět let. "Jednou z příčin poklesu spotřeby nealkoholických nápojů u nás je zřejmě jejich zdražování v rámci všeobecného růstu cen potravin způsobeného především zvyšováním cen vstupních surovin," řekl.

Z tohoto důvodu výrobci nealkoholických nápojů odmítají snahu Ministerstva životního prostředí, které chce zavést povinné zálohy na PET láhve. Po jejich zavedení by nápoje byly pro spotřebitele ještě dražší a hůře dostupné, uvedl Huml.

Téměř polovinu prodaného objemu nealko nápojů v současnosti reprezentují minerální vody. Spotřebitelé si čím dál více vybírají minerálky ochucené, jejichž prodej meziročně vzrostl o šest procent. "Ochucené minerální vody zaznamenávají dlouhodobý růst, který je podporován i stálým rozšiřováním jejich sortimentu. Jedná se zejména o nové netradiční příchutě jako například granátové jablko, mango, višeň, ananas nebo bílý hrozen," uvedla Karasová.

Naopak méně zákazníci kupují ovocné džusy, zejména ty s menším podílem ovocné složky. Roste však spotřeba stoprocentních džusů. Kvůli ekonomické krizi lidé podle Humla v poslední době pečlivě zvažují své výdaje i u nápojů. "V našem oboru to znamená, že spotřebitelé stojí před volbou, které nápoje budou pít," poznamenal.

Jedním z nápojů, který může u spotřebitelů nahrazovat limonády, je nealkoholické pivo. Přestože spotřeba alkoholického piva v Česku stagnuje, obliba jeho nealkoholické varianty roste. Podle údajů z konce března vyrábělo nealkoholické pivo již 21 domácích pivovarů, které nabízely 23 jeho značek. Meziročně se jeho produkce zvýšila o 16 procent na 597.000 hektolitrů.

Podle statistik pijí Češi v současnosti také více čaje či kávy než dříve, dlouhodobě roste i konzumace vína. Lze také předpokládat, že v době krize dávají lidé přednost pitné vodě z vodovodu. Litr balené vody je proti litru vody z kohoutku stopadesátkrát až dvěstěkrát dražší.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK