První místo na žebříčku největších textilních obchodů i loni patřilo s odhadovanými tržbami 4,7 miliardy korun společnosti Tesco Stores ČR, která textil prodávala v šesti obchodních domech a 59 hypermarketech. Druhé místo obsadila síť 38 prodejen New Yorker (1,8 miliardy korun) a třetí pozice připadla 16 obchodům Hennes&Mauritz (1,61 miliardy korun). Na loňských celkových tržbách textilních obchodů se ze tří čtvrtin podílely zahraniční obchodní řetězce.
"Z žebříčku je zřejmé, že textilnímu obchodu se v loňském roce dařilo. Nebýt posledního čtvrtletí, kdy se ekonomická krize začala projevovat i zde, mohl rok 2008 skončit v celkovém součtu ještě lépe než rok 2007, který byl všeobecně označován rokem blahobytu," sdělila ČTK redaktorka TextilŽurnálu Jana Nesnídalová.
Zákazníci podle ní v závěru loňského roku kvůli obavám z dopadů hospodářské krize na jejich peněženky byli při utrácení opatrnější a začali omezovat nákupy. Podobně se Češi zřejmě budou chovat i letos. "Pro textilní maloobchod by to mohlo znamenat, že český spotřebitel se dočasně odkloní od dražšího značkového zboží a začne opět preferovat nízké ceny," upozornila Nesnídalová.
Textilním obchodům se díky rostoucím útratám Čechů v posledních letech daří. Do Česka míří stále noví obchodníci, kteří své prodejny s oděvy umísťují hlavně do nákupních center. Například německý obchodní řetězec van Graaf první obchodní dům otevře letos na podzim v dolní části pražského Václavského náměstí. Dámskou a pánskou módu bude v metropoli nabízet na ploše 10.000 metrů čtverečních.
Na český trh letos vstoupí švédský obchodní řetězec s módou KappAhl, který první tuzemskou prodejnu otevře v říjnu v nákupním a zábavním centru Olympia Brno. Příští rok pak firma plánuje zahájit expanzi do dalších českých měst. Také obchodní řetězce, které už v Česku působí, chystají další expanzi. Například největší německý diskont s oděvy Kik nyní v Česku provozuje 60 prodejen s oděvy a do čtyř let chce jejich počet zvýšit až na 250.
Rozmach oděvních obchodů ale letos v Česku přibrzdila hospodářská krize. "Zdaleka ne všechny projekty (nových nákupních center) budou bezproblémové. Developeři obchodních center si například musí zvyknout na úbytek nájemců z oblastí módy a módních doplňků," upozornil Martin Kubík ze společnosti DTZ. Na druhou stranu podle něj roste poptávka z oblasti gastronomie a služeb denní potřeby.
Na začátku ledna podle údajů společnosti Incoma Research fungovalo v tuzemských nákupních centrech 1988 prodejen s odíváním. Následuje obuv a kožené zboží (612), klenoty a dárky (505) a prodejny elektro a počítačové techniky (468). Gastronomických provozoven bylo v nákupních centrech 724. Z pohledu velikosti prodejní plochy vedou hypermarkety.