Mluvčí skupiny ČEZ Martin Pavlíček dnes ČTK řekl, že vydáno by mělo být zhruba 12.000 poukázek, přičemž od 15. dubna do konce minulého týdne bylo tisícikorunové šrotovné použito na nákup 5279 kusů bílé techniky. "Blížíme se tedy směrem k polovině," podotkl. Zájem o šrotovné ČEZ je nyní podle Pavlíčka o něco nižší, než jaký byl na začátku akce v polovině dubna, ale stále je prý značný. Zatímco v dubnu bylo denně prodáno s využitím šrotovného v průměru 275 až 280 kusů úsporných spotřebičů, tak nyní se jich prodá zhruba 200.
Zákazníci ČEZ mohou slevu uplatnit pouze ve 29 prodejnách Datart a 190 obchodech sítě Euronics. Podmínkou je vrácení starého spotřebiče stejného druhu nebo potvrzení o jeho ekologické likvidaci a nákup úsporného výrobku. Příspěvek slouží na nákup spotřebičů z řad bílé techniky v energetické kategorii A+ a vyšší.
Na internetu lze ale stejné výrobky koupit mnohdy levněji než v kamenných prodejnách Datart a Euronics, a to i po odečtení tisícikorunové dotace. Ceny v prodejnách Datart a Euronics nedávno porovnal s těmi svými například internetový prodejce Mall.cz. "Z cenového průzkumu vyšlo, že nabízíme konkrétní spotřebiče třídy A+ i A++ za výrazně nižší ceny a že nákup na Mall.cz se výrazně vyplatí i poté, co se do podpory prodeje bílého zboží zapojila nově také společnost ČEZ," sdělil ČTK ředitel společnosti Internet Mall Marek Liška.
ČEZ výběr společností Datart a Euronics zdůvodnil tím, že mají hustou síť prodejen jak ve velkých městech, tak i v menších obcích. Cenový rozdíl mezi kamennými prodejnami a internetovými obchody podle Pavlíčka odpovídá vývoji na tuzemském trhu. Podotkl ovšem, že řada lidí stále nemá zkušenost s nákupem na internetu, ke kterému zejména starší obyvatelé mnohdy nemají ani přístup.
O šrotovací příspěvek ČEZ se mezitím začal zajímat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který zahájil šetření, zda ČEZ tímto opatřením nezneužívá své dominantní postavení na trhu. Rozhodnutí ČEZ spolupracovat pouze s prodejnami Datart a Euronics se nezamlouvá například obchodnímu řetězci Electro World.
Šrotovné se nyní v Česku stává stále žádanějším. Jeho zavedení po vzoru automobilek požadují i tuzemští nábytkáři. Protikrizový návrh opozice počítá se zavedením šrotovného na automobily ve výši 30.000 korun, nábytkáři požadují poloviční částku. Vedle svého původního významu z automobilového průmyslu je šrotovné využíváno také k propagaci nejrůznějších služeb a výrobků. Odborníci to ale považují za krátkodobý jev.