Toyota je největší světovou automobilkou, nyní je ale v podobné situaci jako řada jiných automobilek po celém světě. Kvůli hospodářské krizi se totiž prodává méně zboží, automobily nevyjímaje. Toyota proto v některých závodech využívá jen část kapacit, aby nevyráběla na sklad.
Fiskální čtvrtletí Toyotě skončilo v březnu. Ztráta, kterou automobilka utrpěla, je ale v souladu s odhady analytiků. Ti v anketě agentury Thomson Reuters v průměru očekávali, že firma ztratí asi 689 miliard jenů.
Čistá ztráta ve čtvrtletí činila 765,8 miliardy jenů, zatímco před rokem měla čistý zisk 316,8 miliardy jenů.
Propad globální ekonomiky způsobil, že do problémů se dostalo několik velkých automobilek. Například americký Chrysler byl nucen uchýlit se pod soudní ochranu před věřiteli a riziko bankrotu se vznáší také nad největší americkou automobilkou General Motors.
Toyota v minulých letech velmi rychle expandovala a podařilo se jí dostat na první místo mezi světovými automobilkami. Tato výsada patřila po řadu let právě automobilce General Motors. Po letech expanze se ale Toyota takřka přes noc ocitla v situaci, kdy má problém s nadvýrobou.
Toyota měla za celý uplynulý rok první konsolidovanou provozní ztrátu ve své historii. O rok dříve naopak vytvořila rekordní zisk. Na tento finanční rok management očekává provozní ztrátu 850 miliard jenů, zatímco analytici počítali se ztrátou 387 miliard jenů.
Akcie firmy, která vyrábí například hybridní vozy Prius, od začátku roku zpevnily asi o 39 procent. Vedou si tak hůře než dílčí index výrobců dopravních prostředků, který zpevnil o 47 procent. Před dnešní zprávou ale kurz akcií Toyoty oslaboval, zatímco zbytek trhu pokračoval v růstu.