Nabídka musí splňovat několik podmínek. Dráhy poptávají dvoučlánkové nízkopodlažní jednotky, jejichž maximální stáří je deset let. Doba pronájmu bude šest let. Všechny vlaky musejí být stejné typové řady a pronajímatel musí zajistit jejich kompletní údržbu. Lhůta pro doručení nabídky je 29. červen, den poté se obálky otevřou.
Nové motorové vlaky chtějí dráhy od podzimu nasadit na rychlíky Praha - Kladno - Rakovník a Praha - Písek - České Budějovice. "Současný provoz těžké a výkonné lokomotivy se dvěma vagóny je poměrně nákladný, proto chceme tyto soupravy nahradit lehkou a energeticky úspornou motorovou jednotkou," uvedl koncem dubna ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák.
Dráhy zvolily cestu pronájmu, protože roční smlouvy o provozu rychlíků prý nedávají jistotu návratnosti investice v případě nákupu. Do tendru se zřejmě nepřihlásí přímo výrobci či jiní dopravci, protože podle odborníků nemají volných vlaků nazbyt.
Vlaky tak nejspíš nabídnou specializované leasingové společnosti, které se pronájmem zabývají. V úvahu připadají například jednotky Desiro, které vyrábí Siemens, a které již na některých regionálních tratích v česko-německém pohraničí jezdí.
Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského v současné době zároveň vrcholí přípravy na vyhlášení výběrového řízení na nákup stovky ojetých rychlíkových vagonů. Vagony by měly nabídnout vyšší komfort než současné soupravy Českých drah vyráběné v 70. a 80. letech minulého století. O tomto tendru se hovoří již několik měsíců.