Informace k prodejům za první čtvrtletí od největšího českého prodejce knih společnosti Kanzelsberger, a.s., se nepodařilo získat, protože firma se podle Zdeňka Fekara z oddělení marketing a public relations nechce na toto téma vyjadřovat.
"Lidé jsou při utrácení peněz v současné době opatrnější. Za první kvartál letošního roku jsme prodali o 20 procent méně knih než v prvních třech měsících loňského roku. Na druhou stranu jsme čekali ještě horší vývoj," řekl zástupce vedoucího Knihkupectví a antikvariátu Jaroslava Fryče v Liberci Radomír Škaloud. Knihkupectví má pobočku i v Mladé Boleslavi.
Pokles o 20 procent potvrzuje také jednatelka jihlavského Knihkupectví Otava, s.r.o. Jana Kožichová. "První pololetí je vždycky slabší. Letos ale ještě více než v minulých letech, a to kvůli špatné ekonomické situaci," uvedla.
Mezi 20 až 30 procenty má nižší prodeje také plzeňské knihkupectví Moudrá sova. Podle jeho spolumajitelky Evy Baslové je nízký zájem jak o beletrii, tak o učebnice pro střední i základní školy. "Je vidět, že ve středním školství je málo peněz, a díky tomu poklesly i objednávky učebnic. Studenti nyní nakupují častěji skripta a odborné publikace ve výprodejích přímo na školách a také v antikvariátech," uvedla Baslová.
Naopak v Praze a Brně není pokles prodeje knih tak dramatický. "Krize na nás zatím tolik nedolehla. Ve srovnání prvních tří měsíců loňského a letošního roku je snížení tržeb přibližně deset procent," sdělil Bohuslav Trojan provozující stejnojmenné knihkupectví v Brně.
Stejné číslo zaznamenalo i pražské knihkupectví Seidl. "Prodej je nižší o deset procent. Je jasné, že lidé v době hospodářské krize omezují náklady na volný čas a kulturu. Na menších městech pak pochopitelně ještě více," doplnil vedoucí prodejny Vladimír Šebek.
Tyto trendy potvrzuje i dubnový telefonický průzkum agentury Ipsos Tambor na vzorku 500 respondentů, který zkoumal změny spotřebitelského chování v době ekonomické krize. Podle jeho výsledků hodlají Češi nejvíce v rámci kulturního vyžití omezit či více omezit návštěvy kin a divadel, když tento krok plánuje celkem 22 procent respondentů.
Omezit, či zcela omezit výdaje na knihy pak chce 17 procent respondentů, 65 procent svoje zvyky měnit nebude. Pouze čtyři procenta dotázaných pak hodlají vynaložit větší finanční prostředky.