Největší elektroprodejci loni utržili rekordních 28 miliard korun

18.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 18. května (ČTK) - Šesti největším tuzemským řetězcům prodejen se spotřební elektronikou loni vzrostly tržby meziročně o 1,9 miliardy korun na rekordních 28 miliard korun. Tempo růstu jejich tržeb se ale loni zpomalilo, jelikož v roce 2007 se tržby šestice elektroprodejců zvýšily o 3,8 miliardy korun. Vyplývá to z žebříčku 50 největších obchodníků, který sestavily společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod.

První místo mezi elektroprodejci loni patřilo s tržbami 6,8 miliardy korun společnosti HP Tronic, která stojí za sítí 36 prodejen Proton. Druhou pozici obsadila s tržbami 5,8 miliardy firma Fast ČR, pod níž patří 47 obchodů Planeo. O třetí a čtvrté místo se s odhadovanými tržbami 4,3 miliardy korun dělilo 17 prodejen Electro World a 29 obchodů Datart. Na pátém místě skončilo 21 prodejen K+B Elektro Expert (tržby 3,5 miliardy korun) a šestá pozice připadla 55 obchodům Okay (3,3 miliardy korun).

Zatímco HP Tronic, Fast ČR, Electro World, Datart a K+B Expert loni zvýšily tržby a kromě Electro Worldu i počet prodejen, tak obchodům Okay odhadované tržby klesly meziročně o 400 milionů korun. Podle údajů Incoma Research se loni snížil počet tuzemských prodejen Okay o 11.

Útraty Čechů za za elektrozboží v posledních letech rostly. Například v roce 2007 lidé v obchodech za spotřební elektroniku podle údajů Incoma Research utratili rekordních 56,65 miliardy korun, což bylo ve srovnání s rokem 2006 o devět procent více. Největší nárůst vykázal prodej televizorů, audio a video techniky. "Především velké domácí spotřebiče se z drtivé většiny prodávají ve specializovaných prodejnách, zároveň ale roste význam internetu, kuchyňských studií a prodejen nábytku," uvedl Milan Šulc z Incoma Research.

Letos by útraty Čechů za spotřební elektroniku mohla podle odborníků negativně ovlivnit ekonomická krize. Spotřební elektronika letos kvůli oslabující koruně navíc podražila.

Nákupy elektroniky se v Česku navzdory rostoucímu počtu hypermarketů soustřeďují do specializovaných obchodních řetězců a prodejen elektro. Konkurence na českém trhu s elektronikou je silná, a zejména to platí pro větší města, kde obchodníci vedou cenovou válku o zákazníky. V předchozích letech kvůli tomu zmizelo z českých a moravských měst kolem 400 prodejen s elektrospotřebiči a jejich počet se snížil zhruba na 1200.

Na tuzemský trh v závěru loňského roku vstoupil největší slovenský řetězec s elektronikou Nay, který první dvě prodejny otevřel v Třebíči a Olomouci. Nay hodlá v Česku dále expandovat, své plány ale zatím nezveřejnil. Britský list Daily Telegraph letos na jaře uvedl, že tamní maloobchodní prodejce elektroniky DSG International se chystá prodat obchody Electro World právě společnosti Nay.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK