Pravidla letos na jaře uvolnila nová směrnice EU, podle níž se prý regulace váhy a objemu zboží přežila. Máslo, cukr či mouka teď mohou být v obchodě libovolně velké, jedinou výjimkou zůstávají lihoviny a vína. Výrobci tak mohou produkty například nenápadně zmenšovat při zachování původní ceny.
V průzkumu společnosti Factum Invenio zhruba 81 procent dotázaných lidí uvedlo, že tato změna bude pro výrobce příležitostí ke skrytému zdražování. "Tento předpoklad má silnou podporu mezi všemi věkovými skupinami, ale nejsilněji je tato obava zastoupena u nejstarší věkové skupiny," stojí ve zprávě Factum Invenio. Naopak úsporu si díky této změny umí představit jen 27 oslovených spotřebitelů.
Lidé se také obávají složitější orientace mezi cenami výrobků (69 procent účastníků průzkumu) a míní, že budou muset pečlivěji vybírat zboží (67 procent). Tuzemští zákazníci jsou podle společnosti Factum Invenio proto nakloněni rozšíření povinnosti uvádět měrnou cenu výrobků i na prodejny, které ji dosud nemají. Měrnou cenu výrobků, podle které lze zjistit výhodnost různých balení zboží, musejí uvádět obchody s prodejní plochou přes 400 metrů čtverečních.