Proměnu na trhu podle něj urychlila i hospodářská krize, řada tiskáren nemá na nákladné ofsetové stroje peníze. Krize to řekla jasně, ofsetová technologie je na hranici své životnosti a do budoucna je určena jen pro obalový průmysl nebo tiskoviny s velkým nákladem, uvedl Novotný.
"Největší ofsetoví tiskaři v Evropě zaznamenali jen za první kvartál letošního roku meziroční propad tržeb až o 70 procent. Jestliže v roce 2008 činily 80 procent tržeb za tisk ofsetové technologie, tak v roce 2010 se odhaduje, že ofsetový tisk spadne na 60 procent a zbytek bude digitál a služby," řekl Novotný. V roce 2020 se podle něj digitální tisk vyrovná ofsetu, oběma bude patřit zhruba 40 procent obratu v oboru, zbylá pětina bude patři službám.
Růst poptávky po digitálním tisku ČTK potvrdil i Martin Křiklava z firmy Océ. Podle něj vzniká na trhu stále větší potřeba oslovovat menší okruhy lidí. Takzvané direct maily a nabídkové brožury vznikají v nákladech několika desítek či stovek kusů. Ve statisícových nákladech se vyrábějí jen nejrozšířenější noviny či společenské magazíny.
"Firmy raději vytisknou nižší počet tiskovin, i kvůli stále menším skladovacím kapacitám, s tím, že za nějakou dobu jejich obsah pozmění a dotisknou další. V oblasti marketingu navíc vznikají nové balíčky služeb jako letáky, brožury, billboardy nebo fotoknihy. To vše umožňuje jen digitální tisk," řekl Novotný.