"Extrémní tlak na trh znamenal pokles reálných cen a tedy tržeb u většiny cestovních kanceláří. Některé kanceláře nabízejí již nyní last momenty na srpen, a to je v důsledku kontraproduktivní," uvedl Papež. Jako příklad takové kanceláře uvedl CK Fischer.
Mluvčí Fischera Daniel Plovajko potvrdil, že nabídka "na poslední chvíli" přišla letos mnohem dříve než loni. Zatímco v minulosti cestovní kanceláře začaly nabízet zájezdy se slevou zhruba tři týdny před odletem, nyní je to i deset týdnů.
Podle Plovajka za tím stojí hoteliéři ve většině letovisek, kteří slevami pro vybrané cestovní kanceláře reagují na poklesy prodejů. "Kvůli krizi je letos velká skupina klientů, kteří s výběrem dovolené čekali až na lastminutové nabídky," uvedl Plovajko. Díky slevám prý Fischer nyní po přechodném poklesu prodává o 15 procent zájezdů více než loni.
"Krize se u nás projevila stagnací u leteckých pobytových zájezdů," sdělil marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. Lidé prý poptávají především kratší osmidenní pobyty, zatímco dříve chtěli spíše 11 až 12 dnů. U Čedoku klesl prodej autokarových zájezdů především do Chorvatska, naopak větší zájem je o prodloužené víkendy v evropských metropolích.
V popředí zájmu dovolenkářů se u leteckých zájezdů drží řecké ostrovy. "V případě zájezdů s vlastní dopravou zaznamenáváme aktuálně třetinový nárůst zájmu o dovolenou v Itálii, naopak značný pokles zájmu o pobyty na Slovensku," sdělila Pavlína Pešová z Firo-tour.
Výrazný odklon Čechů od cestování na Slovensko potvrdil Petr Krč, majitel CK Atis, která se specializuje na pobyty na území bývalého Československa. U Atisu naopak o pět procent vzrostl zájem o dovolenou v tuzemsku.
Zájezdy na léto začínají cestovní kanceláře obvykle nabízet počátkem prosince. Aby co nejdříve zaplnily nasmlouvané kapacity a snížily tím riziko ztrát, snaží se zájezdy rychle prodat se slevou. Slevy se postupem času snižují a v průběhu dubna začínají cestovní kanceláře prodávat zájezdy za plnou cenu. První klienti letí na letní dovolenou v polovině května.