Na seznamu ohrožených staveb je například dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, úseky budoucí dálnice D1 (nyní D47) na severní Moravě nebo spojení Brna s Vídní přes Mikulov. Na železnici se to týká například modernizace kolejišť v Břeclavi nebo tratě Praha Libeň - Praha Běchovice.
V silničním a železničním stavitelství je zaměstnáno zhruba 450.000 lidí. Podle informovaného experta, který nechtěl být jmenován, by o práci mohlo přijít až 200.000 z nich. Samotné zakonzervování staveb by podle Slamečky vyšlo na pět miliard korun.
Slamečkova prezentace vychází z aktuálních rozpočtových rámců, které jsou připraveny na příští rok. Fond dopravy by měl podle nich dostat ze státního rozpočtu 36,6 miliardy korun. To je zhruba stejně jako letos, původní výdajové rámce ale počítaly se 45 miliardami.
Nejvíce ohrožena je podle Slamečky výstavba a údržba silnic a dálnic. Ze zmíněných peněz má Ředitelství silnic a dálnic dostat 21 miliard korun, z toho musí zaplatit 20 miliard na mandatorních výdajích. Sem patří mimo jiné spolufinancování projektů, hrazených z evropských fondů. Čerpání desítek miliard z evropských fondů je podle Slamečky "kriticky ohroženo".
Po odečtení mandatorních výdajů by ŘSD zbyla na investice jedna miliarda, což by nestačilo ani na zakonzervování staveb. Reálná potřeba ŘSD pro příští rok je 71 miliard korun, uvedl ministr.
U Správy železniční dopravní cesty, která mimo jiné staví železniční koridory, je situace jednodušší. Správa potřebuje 16 miliard a v návrhu má 13 miliard.
Řešením údajně může být navýšení příjmů fondu dopravy o výnosy z privatizace - chystá se mimo jiné prodej Letiště Praha, půjčkou od Evropské investiční banky, emisí dluhopisů nebo zapojení soukromého kapitálu do výstavby (projekty PPP).
"Naši kolegové, kteří tady budou sedět (po předčasných volbách), by měli být o té situaci informování," konstatoval člen rozpočtového výboru Radim Fiala (ODS). Rozpočtový výbor přijal usnesení, podle kterého má Slamečka přijít představit návrh rozpočtu svého resortu znovu do rozpočtového výboru, a nikoliv pouze do hospodářského výboru sněmovny.