"Měla by se oddělit možnost stavby od finančního vyrovnání," uvedl ministr.
Podle dosavadní praxe stát nabízí majitelům vyvlastňovaných pozemků takzvanou úřední cenu. Ta se vlastníkům často nelíbí a pokud se spor dostane až k soudu, stát musí s vyvlastněním čekat na definitivní verdikt a výstavba nových úseků silnic se opožďuje a prodražuje. Nejznámějším případem byl dlouholetý spor státu a statkářky Ludmily Havránkové o pozemky pro D11 u Hradce Králové.
S podobným nápadem jako Slamečka přišel před dvěma lety bývalý náměstek z MD Jiří Hodač. Podle něj měla novinka mimo jiné omezit spekulativní nákupy pozemků.
Sám Slamečka považuje celou záležitost za citlivou; chystá proto na nejbližší dobu podrobné konzultace s poslanci. "Pokud bychom to náležitě nevysvětlili, tak bychom asi nebyli úspěšní," řekl.
S problematikou pozemků souvisejí i takzvané projekty PPP (Public Private Partnership), v jejichž rámci by do silnic a dálnic investovaly soukromé firmy. Slamečka řekl, že je jim "obrovsky nakloněn", podle něj však není reálné, aby Česko spustilo PPP v jejich čisté formě, tedy že by stát předal soukromé firmě již připravené pozemky.
"My jsme připravili systém jiný, kde bychom chtěli dát soukromému investorovi možnost, aby pozemky vykupoval," řekl ministr. To si však žádá změnu silničního zákona, jehož novela je údajně nyní v parlamentu v závěrečné fázi projednávání. Jako první se má v rámci PPP stavět část dálnice D3 v jižních Čechách, tendr by rád Slamečka vypsal ještě během svého působení v úřadu.
Slamečka se vrátil i ke své prezentaci v rozpočtovém výboru, podle které bude příští rok chybět na dopravní stavby přes 50 miliard korun. Finanční problémy se údajně nakupily z minulých let a příští rok budou kulminovat. Ministr proto bude žádat vládu o zvýšení příspěvku ze státního rozpočtu alespoň o 30 miliard. Nyní má fond dopravy slíbeno 36 miliard.
"Já jsem ta čísla ministrovi financí (Eduardu) Janotovi prezentoval, myslím, že je vnímal, a dostali jsme ubezpečení, že se tím bude ministerstvo financí zabývat," řekl.
Ideálním řešením nedostatku peněz v dopravě by byl údajně zákon, který by fondu dopravy garantoval po několik let alespoň 45 miliard korun ze státního rozpočtu. "Ale nedovedu si představit, že by to dokázala úřednická vláda protlačit parlamentem," uzavřel Slamečka.