Markéta Charvátová ze společnosti Nielsen ČTK sdělila, že důsledky ekonomické krize pocítilo 64 procent majitelů tradičních prodejen, mezi které patří obchody s potravinami a smíšeným zbožím, kiosky a nákupní místa cigaret s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních. Podobně se podle Charvátové vyjádřilo 62 procent podnikatelů z oboru restaurací, barů a kaváren.
Obchodníci si prý ale zatím příliš nestěžují na nižší prodej; třetina majitelů prodejen však přiznala horší odbyt celého sortimentu i dražších druhů zboží. Změnu preferencí hlásí i restauratéři - zhruba třetina z nich zaregistrovala příklon hostů k levnějším druhů alkoholu, 27 procent k levnějším jídlům a čtvrtina k levnějším cigaretám.
Průzkum podle Charvátové upozornil na to, že majitelé obchodů a restaurací nejsou na krizi připraveni. Zhruba 39 procent účastníků průzkumu z řad obchodníků totiž přiznalo, že dosud na krizi nijak nereagovalo. Pouze pětina majitelů obchodů přistoupila ke snížení nabídky sortimentu a 13 procent se pokouší reagovat na odliv zákazníků naopak jeho rozšiřováním. Mezi restauratéry jich bylo nečinných 41 procent.
"Přes všechny negativní předpovědi se zdá, že reálné, tvrdé důsledky krize se na tradičním trhu se ještě nedostavily, což by pasivitu majitelů vysvětlilo. Pokud platí, že příští rok předpokládáme mírné oživení, žádné dramatické propady tyto segmenty trhu pravděpodobně nečekají," dodala Charvátová.
Průzkum společnosti Nielsen se uskutečnil v dubnu a květnu. Firma oslovila 1520 majitelů prodejen a provozoven z oboru restaurací, barů a kaváren.