"Komise sice konstatovala, že se jedná o veřejnou podporu, ale benefity z ekologičtější dopravy to podle ní vyvažují. Navíc jde o malý zásah do trhu," tlumočil stanovisko EK náměstek předsedy antimonopolního úřadu Kamil Rudolecký. Právě brněnský úřad komunikaci mezi kraji a Evropskou komisí podle MfD zprostředkoval.
Podle rozhodnutí EK jsou peníze určeny především pro dopravní podniky a obce. "Primárním důvodem je podpořit veřejné dopravce," řekl MfD Zdeněk Semorád, ředitel úřadu Regionální rady soudržnosti, která čerpání unijních peněz za zmíněné kraje zašťiťuje. Kdo přesně peníze dostane není jasné - žádost ještě nikdo nepodal, píše deník.
Finance z programu mohou čerpat i soukromé subjekty. Kromě veřejné dopravy tak mohou být plynové stanice na CNG postavené s evropským příspěvkem využívány i komerčně pro tankování plynu do osobních aut. Těch jezdí po celé zemi jen stovky právě kvůli řídké síti čerpacích stanic, píše MfD.
Podobnou dotaci, ovšem výhradně na veřejnou dopravu, chce podle Rudoleckého poskytovat i Středočeský kraj.
Zvýhodňování CNG se ale nelíbí provozovatelům čerpacích stanic na LPG, tedy zkapalněný propan-butan. Ti podle MfD tvrdí, že by měli mít možnost peníze z programu čerpat také. "Tento způsob podpory deformuje obrovským způsobem trh. Nechápeme, proč by jedno alternativní palivo mělo být upřednostňováno před druhým," řekl MfD předseda České asociace LPG Alexandr Svoboda. Upozornil přitom, že v okolních zemích jsou obě paliva z pohledu EU rovnocenná. Obchodníci s propan-butanem proto uvažují, že se budou proti rozhodnutí bránit, píše Mladá fronta Dnes.