Janota v ČT uvedl, že schválení šrotovného bude záležet na tom, zda vláda odsouhlasí parametry, postup, legislativní, finanční a další parametry. "Budu respektovat stanoviska, která vzešla z dohody politických stran ve sněmovně," řekl dále ministr financí. Dodal, že pokud premiér Jan Fischer rozhodne o spouštění tohoto procesu, bude jeho povinností peníze na šrotovné ve státním rozpočtu sehnat.
Janota vysvětlil, že 2,5 miliardy korun na šrotovné získá pouze tehdy, pokud rezortům seškrtá některé výdaje, a tyto nemandatorní výdaje použije na úhradu šrotovného. Neuvedl ale, u kterých rezortů tyto škrty provede.
Poslanci minulý týden šrotovné schválili jako jedno z protikrizových opatření. Šrotovné se bude vyplácet ve výši 30.000 korun při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun.
Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun. O příspěvek 30.000 Kč se bude žádat u Státního fondu životního prostředí.
Systém šrotovného, o jehož dlouhodobém účinku panují mezi odborníky stále větší pochybnosti, platí v současné době podle dostupných údajů v deseti zemích Evropy, mimo jiné například v Německu, Rakousku, Británii nebo na Slovensku. Cílem opatření je podpořit automobilový průmysl, který je jedním z hlavních obětí současné ekonomické krize. Kromě zvýšení projede automobilů má systém šrotovného také omezit znečišťování ovzduší tím, že na silnicích ubude starých a méně úsporných vozidel.