Bezdrátové připojení bude k dispozici za poplatek od osmi do 13 dolarů (asi 160 až 260 korun). AirTrain si od toho slibuje konkurenční výhodu v boji o cestující na služebních cestách i dodatečné příjmy.
"Myslíme si, že to pro aerolinie začíná být nezbytností," uvedl ředitel společnosti Bob Fornaro. Internet zavedli na některých svých linkách i jiní dopravci, AirTrain ale chce dát cestujícím jistotu, že pokud poletí v jeho letadle, budou mít k internetu přístup určitě.
Bezdrátový servis na palubách amerických letadel začíná být stále častější. Zatímco koncem loňského roku bylo takto vybaveno asi 30 strojů, v závěru letošního roku by to mělo být už kolem tisíce. Podobně jako AirTrain hodlá v nejbližší době poskytovat internet v každém svém letadle i malá společnost Virgin America s flotilou 28 letounů.
Nezbytné zařízení včetně optických kabelů zatíží stroj asi 60 kilogramy. Namontování se dá údajně zvládnout během noční zastávky na letišti. Úprava jednoho letounu vyjde zhruba na 100.000 dolarů (asi dva miliony korun).
Servis bude k dispozici, jakmile letadlo dosáhne výšky 3000 metrů nad mořem. Nastavené filtry znemožní prohlížení některých stránek, jako například pornografie, a nedovolí používání telefonických internetových služeb.
Nedávný propagační let AirTrainu ale ukázal na zásadní nedostatek - v letadlech nejsou elektrické přípojky. Využívání internetu je tak omezeno výdrží baterií laptopů a ostatních zařízení. Viceprezident pro marketing Tad Hutcheson řekl deníku USA Today, který na problém upozornil, že jeho vyřešení je pro společnost prioritou, ale zároveň dodal, že se tak pravděpodobně nestane brzy.
Na letech delších než tři hodiny bude AirTrain nabízet přístup na internet pro laptopy a mobilní přístroje za 13 dolarů (asi 260 korun). Cena klesne na deset dolarů (asi 200 korun), pokud je let kratší. Jen pro menší přístroje, jako jsou mobilní telefony a PDA, bude internet k dispozici za osm dolarů (asi 160 korun) bez ohledu na délku letu.
Ostatní letecké společnosti jsou v různém stádiu přípravy. Největší Delta Airlines a dvojka na trhu American Airlines svá letadla postupně vybavují nezbytnou technologií, ale nejsou schopné garantovat službu při každém letu.
Delta zatím instalovala zařízení zhruba do poloviny z asi 300 velkých strojů létajících na domácích linkách. Zbytek má v plánu takto vybavit do září. Ovšem podstatně rozsáhlejší flotila malých regionálních letadel Delty bude stále bez internetu. Do letounů společnosti Northwest, kterou Delta loni převzala, se bude příslušné zařízení montovat příští rok.
American Airlines plánuje internet zavést do více než 300 svých menších strojů na domácích linkách během několika let. Od loňského srpna testuje technologii na 15 strojích nasazovaných na transkontinentální lety.
United Airlines a Air Canada zamýšlejí začít instalovat internetovou technologii do svých letadel na sklonku roku.