"Čím vyšší jsou některé výdaje domácností, tím výrazněji český spotřebitel vnímá jejich vývoj," uvedl generální ředitel společnosti Cetelem Václav Horák. I v následujících letech 85 procent Čechů očekává, že vzrostou výdaje za bydlení, na 75 procent dotázaných si totéž myslí u potravin a 72 procent u dopravy.
Vysoké náklady prý souvisí se zdražováním některých položek a velmi pomalým růstem či stagnací příjmů domácností. Reakcí na to se dá očekávat fakt, že se české domácnosti budou mírnit v objemu nákupů nebo budou některé výdaje omezovat, upozornil Horák.
Mezi položkami, které považují Češi za zbytečné, výrazně vedou alkoholické nápoje a tabák. Domácnosti rovněž přiznávají, že by se vzdaly i výdajů pro potěšení, jako jsou hotely, restaurace a kavárny, a to mnohem raději než dovolených nebo aktivit ve volném čase. Dokazují to i nákupní záměry v Česku, kde se dá letos očekávat 26procentní nárůst zájmu o sportovní potřeby.
Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Průzkumu se zúčastnilo více než 10.000 spotřebitelů, minimálně 500 v každé zemi. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE. Dotazování se uskutečnilo ve 13 evropských zemích.