Průzkum: Nejvíce peněz loni Češi utratili v hypermarketech

27.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. května (ČTK) - Nejvíce peněz loni Češi utratili v hypermarketech, v jejichž pokladnách skončilo bezmála 119 miliard korun. Druhé místo připadlo s tržbami 53 miliard korun supermarketům a třetí byly diskontní prodejny, jejichž tržby činily 46 miliard korun. Vyplývá to z průzkumu společnosti Nielsen, jehož výsledky má ČTK k dispozici.

Nejrychleji loni podle údajů společnosti Nielsen vzrostly tržby supermarketům, a o to osm procent. Supermarkety vykázaly nejvyšší přírůstek tržeb přesto, že jejich počet se v loňském roce snížil o 1,1 procenta na 689.

Hypermarkety v roce 2008 utržily o 6,6 procenta více než v roce 2007. Na konci loňského roku v Česku fungovalo 249 hypermarketů a jejich počet byl meziročně o 6,4 procenta vyšší. Tržby diskontních prodejen loni meziročně stouply o tři procenta, přičemž jejich počet se zvýšil o 3,6 procenta na 551.

Nejvíce za jeden nákup loni utráceli zákazníci hypermarketů, ve kterých průměrná velikost nákupního koše činila 362 korun a meziročně vzrostla o 1,8 procenta. V diskontech se loni hodnota průměrného nákupu zvýšila o 3,2 procenta na 195 korun a v supermarketech o 5,9 procenta na 152 korun.

Nejčastěji loni lidé navštěvovali supermarkety, do kterých měsíčně zavítali v průměru zhruba osmkrát. Do hypermarketů přišli pětkrát a diskontní prodejny navštívili čtyřikrát měsíčně.

Nejvyšším počtem prodejen loni v prosinci na tuzemském trhu disponoval řetězec Albert, který měl 243 supermarketů. Druhá pozice připadla společnosti Penny Market (203 diskontních prodejen) a třetí byl s 201 obchody diskontní řetězec Lidl.

Tržby deseti největších obchodních řetězců v Česku v roce 2008 podle předběžných odhadů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly meziročně o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy Kč.

Největším obchodním řetězcem byla loni v Česku s odhadovanými tržbami 47 miliardy korun poprvé společnost Tesco Stores ČR, která se předloni o prvenství dělila s konkurenčním řetězcem Ahold. Druhá pozice na loňském žebříčku největších obchodníků patřila společnosti Ahold CR (44 miliard korun), za kterou následovaly obchodní firmy Makro Cash&Carry ČR (39,7 miliardy korun), Kaufland ČR (37 miliard korun) a Globus ČR (25,4 miliardy korun).

Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech český trh opustilo několik ztrátových obchodních řetězců. V roce 2005 odešel Julius Meinl, později ho následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Předloni pak Česko opustila Delvita a loni tak učinil Plus-Discount. Prodejny Delvita a Plus získaly obchodní řetězce Billa a Penny Market.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK