Češi zvýšili za pět let spotřebu vodky a tuzemáku na dvojnásobek

27.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ústí nad Labem 27. května (ČTK) - V Česku v posledních pěti letech opět roste spotřeba vodky a tuzemáku (dříve rum). V roce 2004 se zájem o tyto nápoje vlivem růstu spotřební daně snížil, od té doby se ale prodeje vodky a tuzemáku téměř zdvojnásobily, vyplývá z údajů Unie výrobců lihovin. ČTK o tom informoval marketingový manažer druhé největší české likérky Granette Jiří Pejša. Vodka a tuzemák podle něj patří mezi nejoblíbenější lihoviny v Česku.

Podle dat Unie výrobců lihovin loni české likérky vyrobily téměř 650 milionů litrů lihovin. To je o 21 procent více než v roce 2007. "Významně přitom roste především zájem o tradiční tuzemák a vodky," podotkl Pejša. Loni se v Česku spotřebovalo přes 263 milionů litrů vodky a tuzemáku, což je 40 procent celkové výroby lihovin všech českých likérek.

Po zvýšení spotřební daně v roce 2004 dočasně poklesly celkové prodeje lihovin o zhruba 15 procent, poté se pokles vyrovnal. Velmi výrazný růst zaznamenal v posledních letech prodej vodky, jejíž spotřeba podle Pejši ještě na začátku nového tisíciletí klesala. "Od roku 2005 ale prodeje rostou, za posledních pět let se téměř zdvojnásobily. Granette například loni prodal třiapůlkrát více vodky než před šesti lety," řekl Pejša.

K dalším velmi oblíbeným kategoriím patří právě tuzemák, jehož prodej v ČR vzrostl z necelých 75 milionů litrů v roce 2004 na loňských téměř 142 milionů litrů.

Granette je po plzeňské likérce Stock druhým největším českým výrobcem lihovin. Společnost je přímým nástupcem značky KB Likér. Ústecká nápojářská skupina Drinks Union ji prodala loni v polovině roku ještě před tím, než se stala součástí pivovarnické skupiny Heineken. Současným majitelem likérky je podle dostupných informací bývalý většinový vlastník Drinks Union Milan Hagan.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK