...bankrotem americké mateřské firmy General Motors <GM.N>.
Němečtí ministři po více než 12 hodinách jednání v Berlíně nicméně novinářům oznámili, že souboj zájemců o Opel se zúžil na italskou automobilku Fiat <FIA.MI> a kanadského výrobce autodílů Magna <MGa.TO>.
Obvinili však General Motors a americké ministerstvo financí z neúspěchu jednání o plánu pomoci Opelu do doby, než bude dosaženo dohody o převzetí jedním ze zájemců.
"Vznesli jsme požadavky na americké ministerstvo financí a očekáváme do pátku odpovědi. Tyto odpovědi budeme potřebovat pro dohodu o plánu," řekl ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg.
"Nemáme ještě potřebnou jistotu, abychom se mohli zavázat k překlenovacímu financování."
Výběr konečného kupce Opelu a uzavření dohody může trvat měsíce - tolik času nemá ani automobilka ani německá vláda vzhledem k očekávanému vstupu GM do konkurzu během několika dní, když ztroskotal klíčový návrh na výměnu dluhu za podíl ve firmě.
Pro záchranu Opelu do doby převzetí dalo Německo dohromady pomoc v hodnotě 1,5 miliardy eur. Poskytnutí pomoci však podmiňuje tím , aby americká vláda a GM odsouhlasily plán na dočasné vložení aktiv Opelu do trustu, což by ochránilo jeho patenty a technologie před věřiteli GM.
Ministr financí Peer Steinbrück hovořil o "překvapení a zklamání" z jednání s americkou stranou. Řekl, že GM šokovala účastníky jednání oznámením, že potřebuje dalších 300 milionů eur dodatečné krátkodobé hotovosti.
(Autoři: Sarah Marsh, Noah Barkin; Přeložila: Diana Simerská)
[BERLÍN/Reuters/Finance.cz]