ČEZ: Lidé vyčerpali tři čtvrtiny šrotovného na úsporné spotřebiče

28.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 28. května (ČTK) - Lidé již vyčerpali zhruba tři čtvrtiny takzvaného bílého šrotovného, které na nákup úsporných elektrospotřebičů vyčlenila energetická společnost ČEZ. ČTK to sdělil mluvčí skupiny ČEZ Martin Pavlíček. Tisícikorunový příspěvek mohou zákazníci ČEZ od poloviny dubna získat na nákup nové chladničky, mrazáku, jejich kombinace nebo pračky. Akce ČEZ by měla v prodejnách Datart a Euronics trvat do 15. června, v případě vyčerpání příspěvků může být ale ukončena i dříve.

ČEZ plánuje vydat zhruba 12.000 poukázek, přičemž od 15. dubna do začátku tohoto týdne bylo tisícikorunové šrotovné podle Pavlíčka použito na nákup 8506 kusů bílé techniky. Zájem o šrotovné ČEZ je nyní podle Pavlíčka o něco nižší než na začátku akce v polovině dubna, kdy se denně s využitím šrotovného v průměru prodalo 275 až 280 kusů úsporných spotřebičů. "Čerpání se ale stále pohybuje kolem 200 kusů denně," uvedl Pavlíček. Při současném tempu a plánovaném počtu 12.000 poukázek by šrotovné ČEZ mohli lidé využívat ještě zhruba dva týdny.

Zákazníci ČEZ mohou slevu uplatnit pouze ve 29 prodejnách Datart a 190 obchodech sítě Euronics. Podmínkou je vrácení starého spotřebiče stejného druhu nebo potvrzení o jeho ekologické likvidaci a nákup úsporného výrobku. Příspěvek slouží na nákup spotřebičů z řad bílé techniky v energetické kategorii A+ a vyšší.

Na internetu lze ale stejné výrobky koupit mnohdy levněji než v kamenných prodejnách Datart a Euronics, a to i po odečtení tisícikorunové dotace. ČEZ výběr společností Datart a Euronics zdůvodnil tím, že mají hustou síť prodejen jak ve velkých městech, tak i v menších obcích. Cenový rozdíl mezi kamennými prodejnami a internetovými obchody podle Pavlíčka odpovídá vývoji na tuzemském trhu. Podotkl ovšem, že řada lidí stále nemá zkušenost s nákupem na internetu, ke kterému zejména starší obyvatelé mnohdy nemají ani přístup.

O šrotovací příspěvek ČEZ se mezitím začal zajímat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který zahájil šetření, zda ČEZ tímto opatřením nezneužívá své dominantní postavení na trhu. Rozhodnutí ČEZ spolupracovat pouze s prodejnami Datart a Euronics se nezamlouvá například obchodnímu řetězci Electro World.

Šrotovné se v Česku letos na jaře stalo populárním termínem. Vedle svého původního významu z automobilového průmyslu je šrotovné využíváno také k propagaci nejrůznějších služeb a výrobků. Odborníci to ale považují za krátkodobý jev.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK