ČSSD chce zvýšit mýtné pro kamiony

28.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 28. května (ČTK) - ČSSD chce zvýšit mýtné pro kamiony. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl stínový ministr dopravy za ČSSD Roman Onderka. Vyšší mýtné má mimo jiné přinést více peněz na dopravní stavby.

"Nesouvisí to s krizí, ale se žalostným stavem dopravní infrastruktury," uvedl Onderka. Podle něj navíc hrozí, že se z České republiky stane laciný obchvat ve střední Evropě. V této souvislosti připomněl vyšší sazby v Rakousku a Německu.

O kolik se má mýtné zvýšit, zatím není jasné, podle Onderky by však mělo jít o dlouhodobé systémové řešení na pět až deset let. "Nechci nyní říkat, jestli by to bylo o korunu, o dvě, ale návrh musí mít vizi do budoucna," uvedl Onderka.

Kamiony dnes v průměru platí zhruba čtyři koruny za kilometr a ministerstvo dopravy o zvýšení sazeb neuvažuje. Kamionoví dopravci požadují naopak snížení mýtného a odkazují na loňský slib bývalého premiéra Mirka Topolánka.

Podle volebního manažera ČSSD Jaroslava Tvrdíka nechce strana poškodit české dopravce, ale zabránit tomu, aby se z českých dálnic "staly tankodromy".

ČSSD si podle slov vysokých představitelů nedělá iluze, že by vyšší mýtné zachránilo rozpočet fondu dopravy. Řádově by mělo přinést stovky milionů korun, fondu však chybějí miliardy.

Další peníze na dopravní stavby chce strana, pokud vyhraje volby, získat z úvěrů Evropské investiční banky a od soukromých investorů v rámci takzvaných projektů PPP. Výhodou obou variant prý je dlouhodobá splatnost, která nezatíží deficit státního rozpočtu.

Ministerstvo dopravy nyní připravuje projekt PPP na jihočeskou část dálnice D3. Hlavním problémem jsou potřebné pozemky, které stát zatím nevykoupil. MD se proto snaží urychlit proces vyvlastnění pozemků. Případný soudní spor o cenu pozemku mezi majitelem a státem by nově neměl mít odkladný účinek na zahájení stavby. Zástupci ČSSD dnes sdělili, že tento návrh podporují.

Strana se nebojí ani většího deficitu při investování do dopravních staveb, neboť údajně pomůže udržet pracovní místa v oboru.

Státní fond dopravní infrastruktury se aktuálně potýká s nedostatkem finančních prostředků. Klesají daňové příjmy i výnosy z mýtného, navíc se krátí příspěvek ze státního rozpočtu. Kvůli velké rozestavěnosti a kumulaci finančních problémů z minulých let má příští rok chybět na dopravní stavby až 50 miliard korun. Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky hrozí zastavení 50 velkých staveb, ohrožených projektů v různé fázi přípravy je zhruba 300.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK