Automobilka nabídla věřitelům desetiprocentní podíl v reorganizovaném podniku, při splnění určitých požadavků jim ale umožní podíl zvýšit až na 15 procent. Věřitelé budou muset především souhlasit s tím, že automobilka prodá majetek v rámci konkurzního řízení nově vytvořené firmě. Automobilka to uvedla ve zprávě určené americké Komisi pro cenné papíry (SEC).
Věřitelský výbor a další velcí držitelé dluhopisů na nový návrh sice přistoupili, ale pořád jej nepovažují za úplně spravedlivý. Všichni tito věřitelé dohromady drží přibližně 20 procent veškerého nezajištěného dluhu automobilky. Automobilka by se měla zbavit nezajištěného dluhu v objemu 27 miliard dolarů (asi 521 miliard Kč), a na akcie pak převede celkový dluh v objemu asi 50 miliard dolarů.
Zdroj agentury AP řekl, že automobilka zřejmě požádá o soudní ochranu před věřiteli, což se v USA de facto rovná vyhlášení bankrotu. Zatím podle něj nebylo nic rozhodnuto, protože nabídku na výměnu dluhopisů za akcie je otevřena až do soboty, i když klíčoví věřitelé už na ni přistoupili. Navíc se stále vedou jednání s vládami USA a Kanady.
Pokud věřitelé nebudou souhlasit s prodejem majetku, pak se jejich podíl v nové automobilce může snížit, v krajním případě až na nulu. Návrh, jehož platnost končí v sobotu ve 23:00 SELČ, počítá s tím, že podnik se v určité době uchýlí pod bankrotovou ochranu a jeho zdravá aktiva se oddělí od těch špatných.
Zdaleka největší vliv na novou automobilku bude mít americká vláda, protože 72,5 procenta akcií by podle návrhu mělo připadnout ministerstvu financí. Dalších 17,5 procenta akcií má získat fond zdravotní péče bývalých zaměstnanců automobilky, desetiprocentní podíl by měla získat původní General Motors.
Podíl, který v nové firmě dostanou držitelé dluhopisů, budou zřejmě tvořit další akcie. Ty asi naředí první část akcií, které nová firma vydá. Možnost získat další akcie dostane fond odborové organizace United Auto Workers (UAW) a některé další subjekty. Tím se počet akcií v novém podniku ještě více naředí.
Pokud návrh projde, restrukturalizovaný podnik bude mít zřejmě celkový dluh v objemu zhruba 17 miliard dolarů. Z toho by firma zhruba osm miliard dolarů dlužila americké vládě. Stále ale není jasné, co bude se zajištěným dluhem v objemu asi šest miliard dolarů, který teď podnik má. Podle zdrojů je však vláda ochotna poskytnout dostatek peněz na provoz nového podniku a na likvidaci původní General Motors.