...přeruší jednání, a nejmenovaný zdroj řekl, že ve firmě Magna, konkurenčním zájemci, roste frustrace.
Mluvčí německé vlády v pátek před polednem uvedl, že jediným zájemcem o Opel, o němž se nyní jedná s ostatními stranami, je kanadský výrobce autodílů Magna <MGa.TO>, ačkoli Fiat <FIA.MI> v soutěži zatím zůstává a mohl by se k jednacímu stolu vrátit.
Německo a Spojené státy mají v pátek možná poslední šanci zachránit Opel před hrozícím bankrotem GM, když první kolo jednání zkrachovalo kvůli vzájemnému obviňování zúčastněných stran.
Americká vláda při zmíněných jednáních zmařila plán Německa na umístění aktiv Opelu do trustu, zatímco by byla uzavřena dohoda se zájemcem o odkup firmy. To pohněvalo Berlín, který odmítl uvolnit 1,5 miliardy eur na přechodné financování Opelu.
Německo stanovilo páteční termín 14:00 SELČ - do té doby mají Fiat a Magna dosáhnout předběžné dohody s GM a americkou vládou, která by Německu umožnila uvolnit překlenovací finance.
Šéf Fiatu Sergio Marchionne však v pátek dopoledne uvedl, že jeho firmě nebyl povolen plný přístup k účetnictví Opelu, a Fiat tak nemůže sestavit řádný návrh na sloučení.
"Stále se snažíme najít cestu, jak spojit zájmy General Motors a německé vlády, ale nouzová povaha situace nemůže dostat Fiat do pozice, aby na sebe bral přemrštěné riziko," řekl Marchionne.
Na základě toho Marchionne dále uvedl, že se Fiat nezúčastní schůzky v Berlíně, ačkoliv automobilka podle něj stále má o Opel zájem.
Nejmenovaný zdroj nezávisle na tom uvedl, že Magna a GM dospěly blízko k základní dohodě během jednání, které se protáhlo do ranních pátečních hodin, nicméně kanadský výrobce autodílů je novými požadavky GM čím dál víc frustrován.
"Naděje na dosažení dohody mizí každou minutou," řekl zdroj.
Tento stav znamená, že pravděpodobnost bankrotu Opelu vzrostla.
Německá kancléřka Angela Merkelová, kterou za čtyři měsíce čekají volby, se bude chtít vyhnout jakémukoli kroku, který by vedl k hromadným ztrátám pracovních míst.
Merkelová je však pod tlakem konzervativních stran, aby možnost bankrotu ponechala, pokud Washington neposkytne Berlínu garanci ochrany německých daňových poplatníků.
Opel přitom v Německu zaměstnává 25.000 lidí a pod křídly GM setrval 80 let.
(Autoři: Noah Barkin, Philipp Halstrick; Přeložila: Diana Simerská)
[FRANKFURT/Reuters/Finance.cz]