ŘSD šetří, oprášilo plán na snížení parametrů dálnic

29.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. května (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic začíná kvůli nedostatku financí šetřit. Šéf ŘSD Alfred Brunclík novinářům představil škálu úsporných opatření; mělo by se například stavět méně mimoúrovňových křižovatek, parametry nových dálnic by se snížily na úroveň rychlostních silnic. Úspora ze všech opatření by měla činit až deset procent.

V České republice se podle normy stavějí dva druhy dálničních komunikací: rychlostní silnice (R) a dálnice (D). Ačkoliv běžný řidič téměř nepozná rozdíl, podle Brunclíka je značný rozdíl v nákladech. Brunclík by proto rád prosadil změnu normy, která by sjednotila oba druhy silnic na úrovni "R". Ředitel již zřídil na ŘSD expertní skupinu a podporu má i u ministra dopravy Gustáva Slamečky.

Rychlostní silnice jsou například v průměru o tři metry užší než dálnice, mají povoleno prudší stoupání nebo je na nich méně stoupacích pomalých pruhů. Největší rozdíl v nákladech je podle Brunclíka u přesunu hmot. "To je největší finanční zátěž. Nákladní doprava, kterou je nutné zaktivizovat, je nesmírně nákladná," uvedl Brunclík.

Jak připomněla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, nové parametry by se týkaly pouze budoucích staveb, a nikoliv těch, které již mají hotový projekt a schválený investiční záměr. Nyní má ČR zhruba 700 kilometrů dálnic a 400 kilometrů rychlostních silnic.

Brunclík představil i další plány, které se změnou parametrů souvisejí. Bude se prý více zvažovat nutnost stavět tunely, mosty a mimoúrovňové křižovatky, což jsou nejdražší dálniční prvky. "Mimoúrovňová křížení jsou mnohdy výsledkem kompromisů, aby se tím územím vůbec dalo projet. Musíme být v těch kompromisech tvrdší," uvedl Brunclík.

Omezit se má i výstavba tunelů, které jsou až desetkrát dražší než dálnice na povrchu. Tunely prý navíc prodražuje evropská legislativa, která určuje bezpečnostní prvky v tunelech. Ty podle Brunclíka nejsou především u kratších tunelů potřeba, a přesto se musejí stavět.

Brunclík chce také každý zpracovaný projekt nechat posoudit jinou skupinou projektantů, kteří by vyhodnotili nákladnost stavby. Ředitel přitom sází na rivalitu mezi projektanty, která má snížit náklady. "Otázka je: Máme na to, abychom to tak stavěli?" řekl Brunclík.

ŘSD je často kritizováno za to, že české dálnice jsou dražší než v zahraničí. Kritiku vždy odmítalo. Z analýz, které si ředitelství nechalo zpracovat, vyplývá, že mosty se staví levněji než v Německu a tunely dráž.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK