Polské loděnice se potýkají s tíživou finanční situací a silnou konkurencí z Asie již řadu let. Odbory po pádu komunismu blokovaly snahy o privatizaci a vlády se radikálním změnám ve fungování podniků raději vyhýbaly.
Evropská komise v listopadu rozhodla, že problémové loděnice v Gdyni a Štětíně musejí vrátit státu obří pomoc, kterou jim poskytl. Státní pomoc podle EK odporovala unijním zákonům a narušila konkurenci na společném trhu evropské sedmadvacítky.
V obou podnicích zůstaly pouze osoby, které budou zabezpečovat majetek a protipožární ochranu. "Je to velmi smutný den," konstatoval mluvčí odborového svazu Solidarita Marek Lewandowski.
Propuštění zaměstnanci dostanou odškodnění od 20.000 do 60.000 zlotých (120.000 až 360.000 Kč) a nabídku rekvalifikačních kurzů.
Agentura pro rozvoj průmyslu informovala, že majetek loděnice v Gdyni, která vznikla v roce 1922, stát prodal za 305 milionů zlotých (1,8 mld Kč) a loděnice v Štětíně, která existovala od roku 1948, za 161 milionů zlotých (964 mln Kč). Velkou část majetku obou podniků koupila společnost, která vystupuje pod názvem United International Trust N.V. Vláda by měla s novým investorem podepsat smlouvu příští týden, kdy zřejmě zveřejní podrobnosti o firmě. Investor chce údajně v menší míře pokračovat ve výrobě lodí a část zaměstnanců přijme zpět.
Zisk z prodeje bude použit na splacení dluhů. Loděnice se zcela zlikvidují a nově vzniklé společnosti budou mít povinnost vrátit státu mnohamiliardovou pomoc.
Ze tří velkých loděnic v Polsku zůstala pouze loděnice v Gdaňsku, kterou před dvěma lety koupila od státu polská firma ISD Polska, jež patří do skupiny ukrajinské společnosti Donbas. I Gdaňsku, k němuž mají Poláci obzvláště silné citové vazby, protože tam vzniklo protikomunistické odborové hnutí Solidarita, ale hrozí velké finanční problémy a propouštění.